Hva betyr nyfrelst?

Det etablerte kristne milj bruker ordet nyfrelst i alle sammenhenger hvor man er inne p temaet det alternative.De str steilt p sitt i hovedsak ut i fra bibelvers de har klart leite frem som de mener passer inn i en gitt samtale om hva som helst innenfor det alternative.Nyfrelst,jeg liker ikke det ordet ,jeg tror at det er et godtatt "fordekt" nedsettende ord om alle de som n er skende.Det fr meg ogs til tenke p at de etablerte kristne ser p oss som ferskinger i en ny trosretning,man vet ikke sitt eget beste,man er frafallne kristne som n beveger seg ut i ukjent terreng og er derfor ikke erfaren nok,de snakker uavbrutt om alle de frafallne kristne som lette offer for det onde selv.Jeg tror at for at det onde skal kunne forlede noen til noe som helst m man ha snev av ondskap i sin personlighet fra fr,ikke at jeg tror det onde vil forlede noen av den grunn heller.Jeg tillhrer nok selv den alternative retningen,men jeg er ikke ukritisk til mye av det som foregr i de kretser.Det jeg kritiserer er hva man har gjort det til og ikke det alternative i seg selv som jeg bare har hatt positive erfaringer med.Jeg har ingen problemer med kombinere min tro p Gud med min interesse og erfaring med det alternative.Nyfrelst?Er det slik at de etablerte kristne mener at man ikke har fortjent bli frelst fordi at man ikke har ofret nok eller gjort nok underveis,eller gtt den rette veien for bli det.Nyfrelst - det ligger noe nedsettende i det ordet for alle dem som alltid har hatt et godt og roligt og personlig,men anderledes forhold til Gud og samtidig hatt interesser innenfor det alternative.Jeg tror at man fr et godt og harmonisk forhold til Gud nr man slutter prve p f det,til og med de av oss som har sin interesse innenfor den alternative retningen.Hilsen synskepeggy.

10 kommentarer

MAGMA

02.11.2010 kl.22:44

Dette var jeg ikke klar over, at man kalles nyfrelst hvis man er litt p siden av det etablerte kristenliv. Har nok vrt frafallen for lenge.... Nr har man gjort det godt nok, tro? Finnes det noen grense der man har vrt flink nok... Hper p raushet og takhyde og sken etter alternative forstelser bde innefor og utenfor kristne miljer. Men enkelt er det ikke f det til...

dreammaster

02.11.2010 kl.23:44

Til syvende og sist er det vel ens eget forhold til gud som er det viktigste. Det tror jeg de fleste normalt oppegende mennesker er enige om. Uansett hvilken religion de tilhrer. Gr man under huden p de fleste religioner kommer man ganske raskt til mye av de samme verdiene. Og er man sterk nok bryr man seg ikke om hva de andre sier og vandrer sin egen vei uansett..... Jeg prver men det er ikke lett :-)

Synskepeggy.

03.11.2010 kl.00:11

Det er de negative og nedlatende holdningene jeg ikke forstr.Og mangel p forstelse for at selv om noe er anderledes behver det ikke vre "feil".Hilsen synskepeggy.

Haven Of Ace

03.11.2010 kl.04:10

Der er en ny kommentar til deg p "andreaisabel", et av de siste innleggene.

Haven Of Ace

04.11.2010 kl.03:26

Det betyr vel ganske enkelt at man nettopp har kommet til tro p Gud (og Jesus). Da er man ny i denne troen. Og s tror de fleste kristne at man da automatisk er frelst, nr man "omvender" seg (dvs. vender ryggen til det gamle livet, og begynner p det nye). Noe mer enn det legger ikke jeg i det, -og ikke har jeg hrt noe annet, heller.

De aller fleste kristne har ikke rom for noe alternativt i sin tro. De flger Bibelen, og der befinner det seg kun engler og demoner. Dvs. ingen avdde som "lever". Jeg har ikke mtt noen kristne som har noe "annet" med i sin tro,(bortsett fra deg), og i sprsml om muligheten for at der er noe mer (i andre dimensjoner), vil de helst ikke snakke om.

Synskepeggy.

04.11.2010 kl.09:54

Havenoface:Jeg leste kommentaren.Det gleder meg at nevnte blogg har ftt en litt annen tone n,og hper at man kan diskutere istedenfor forsvare,noe som er mye mer interessant for oss og ogs evt andre lesere av den bloggen.Hilsen synskepeggy.

iceman

04.11.2010 kl.13:37

Hei. :-) Er helt enig i det du skriver. :-)

anonym

04.11.2010 kl.15:20

angende ;FRELST ,s er det feil sei sei det ,ingen av oss er frelst, fr den dagen vi skal velge , den dagen forhenget revner ,om dere skjnner.det rette ordet er rett slett att vi har tatt imot , trur p Jesus Kristus .

blaaklokkevikua

28.11.2010 kl.08:48

Det er mange av ordene som skal betegne ett menneskes trosretning som jeg ikke forstr blir brukt. Som personlig kristen/personlig troende, nyfrelst, alternativ. For sprsmlet i meg dukker opp hver gang jeg hrer dem; i forhold til hva? Jeg forstr selvsagt hva som menes, men jeg klarer ikke forst at noen bruker disse ordene. Det skal visst gi ett sterkere vitnesbyrd vre personlig kristen enn bare kristen. En blir nyfrelst, frelst p nytt... I dag er det ogs noen som fr diplom nr de blir nyfrelst som ett vitnesbyrd p at de har blitt personlige kristne (husker ikke i farta hva slags menighet).

Og s har en det alternative. Alternativ til hva? Alternativ behandling, alternativ tro, men i forhold til hva? Normalt brukes ordet alternativ til noe som kommer etter noe som allerede er etablert. Men mye av det alternative eksisterte lenge fr de etablerte religioner kom, det gjelder ogs legevidenskapen og den yngste vitenskap vi har, psykiatri. Legevitenskapen og psykiatrien snapper opp det som fungerer i det alternative og fr det stuerent, og tar dann og vann ren av finne opp dette. Psykiatrien er her eksperter p finne opp hjulet p nytt, mens legevitenskapen tar ren for finne opp urgamle behandlingsmetoder og naturmedisiner, eller registrerer naturmedisin som legepreparat (stjeler), fordi det viser seg fungere, noe som igjen gjr det alternative fattigere. Det sises at det finnes en urt for hver sykdom. Og hvor er det legevidenskapen har begynt lete for knekke aids-gten? Er ikke dette nettopp naturen?

Mye av det alternative er urgammelt. Menneske har drevet med healing, trodd p sjeler og sjelevandring, trodd p hjelpere, vert synske, fr kristendommen ble etablert. Mange kristne fornekter sjelevandring, tiltross for at dette er ett element i denne trosretningen. En hrer ogs at en skal lete etter Gud utenfor seg selv, rekke ut en hnd etter Gud eller Jesus. Men om en ikke finner Gud inne i seg selv, s finner en ikke Gud der ute, for Gud er i alt, inkl menneske. Og et grunnelement i trosretningene er at en skal fle felleskap med seg selv og andre mennesker, dyr og natur. Fordi det er en og samme Guds kraft, som binder alt sammen. Og hvordan kan en vre personlig i forhold til dette, nr mlet er bli ett fellesskap med Guds skaperverk?

Synskepeggy

28.11.2010 kl.12:06

blaaklokkevikua:Takk for en fin og oppklarende kommentar.Jeg er enig med deg.Det jeg vil til livs er den nedsettende tonen de etablerte trosretninger bruker om fks det alternative og andres personlige forhold til Gud,Jeg tror som deg at man m inn og ikke ut for finne og ha et godt forhold til Gud,jeg er ikke s opptatt av bibelen og flge den,men allikevel ser jeg p meg selv som en "god" kristen,et medmenneske uten forbehold om hva man tror eller ikke tror.Jeg mener at man har alle noe lre av hverandre,men da m forutsetningen vre utifra hva man selv mener og ikke utifra hva bibelen sier.Gud fant ikke p hijab,burka omskjring osv,og da spr jeg meg selv,hva mer var det Gud ikke fant p?Det er umulig sprre en skalt kristen om en mening om det,man mter bare en vegg.som du sier,alle er en del av alt,nr man begynner tenke over dette,blir man helt stum over hvordan man ser at alt,absolutt alt,er nye tilpasset hverandre og avhengig av hverandre.Jeg hrte engang at "uten andre er jeg selv ingenting",det er helt sant.De kristne og andre trosretninger gjr motsatt,de tar avstand til alt som ikke "passer inn" og samtidig tar de seg den frihet at de prver lre andre hva som er "rett",det er sette seg selv over alle andre og oppfatte seg selv som "bedre",man kommer ingen vei med noen som har slik holdning,dessverre.Jeg tror at de er handlingslammet pga redsel for nye ukjente tanker og meninger,tross alt s forutsetter det at man tenker selv og jeg tror ikke at det faller like lett for alle.Ha en fin dag!Hilsen synskepeggy.

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vrt klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det ndelige og lever hver dag i takt med min egen ndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svrt kritisk til det kommersielle alternative miljet og mener at det alternative miljet i alt for stor grad bidrar til at man fr oppfatning av at ndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det ndelige er uoppnelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg hper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til lette litt p det mystiske slret og at flere finner sin egen ndelighet og tar det store steget mot vge leve i den p sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner m nskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles flger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjstjernen.Den enkle filosofien er s lett flge og s sann. Ellers er jeg svrt samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits