Grådighet !

Jeg skriver fra tid til annen innlegg med sitater fra bøker og andre tekster jeg har lest og som jeg finner så viktige og opplysende at jeg bare må dele visdommen.Jeg bruker også skrive litt om mine egne tanker rundt det aktuelle tema.Dette er så bra og så riktig at jeg bare lar det stå uten for mange kommentarer og tanker jeg gjør meg om dette viktige budskapet selv.Men litt må jeg allikevell si,kan bare ikke la være.

Hvilke tanker gjør man seg når man leser dette ? Tenker og kjenner man som meg at man bare vet innerst inne et sted at det man leser er helt riktig ?Jeg håper at de som leser dette deler tankene de gjør seg med oss andre i kommentarfeltet.Det er på høy tid at man tenker over og diskuterer dette viktige tema.Kanskje man leser sitatet flere ganger,da min erfaring er at for hver gang man leser finner man nye og større forståelser av den samme teksten,det bruker være slik med viktige skrifter.Håpet er at når man leser dette og forstår det,begynner man å se og tenke på en litt annen måte enn før,til beste for andre og seg selv.Som sagt før. : Tanken er kraftig,da ingenting skjer før tanken er tenkt.Tanke - ord - og handling,alt skjer i den rekkefølgen,alltid.Når man forstår dette betyr det makt,makt til å selv gjøre en forandring,og med dette viktige sitatet har man også et godt og riktig fokus og et mål.

Grådighet,kan dette sitatet beskrive litt om årsaken til den meget destruktive egenskapen grådighet ? Ser man ikke at desto mer grådig man er ,fratar man seg selv mer ? Verden er tilrettelagt på en slik måte at det er nok til alle av alt.Problemet er bare blitt : nok av hva,nok til å leve et godt liv i frihet fra økonomiske lenker ?eller nok til noen få,som aldri får nok og som lever i overflod av alt,men på bekostning av andres lidelser.

Jeg har mangt og mye i tankene om dette og jeg har tenkt å dele mine tanker,men nå vil jeg dele dette viktige sitatet som sitter midt i hjertet på meg iallefall.Tenk over det .Man leser men forståelsen av det man leser blir så mye større enn ordene.Sitatet er (selvfølgelig) hentet fra en av forfatteren Neale Donald Walsch sine fantastiske bøker."De nye åpenbaringene" ,mitt håp er og vil fortsette å være at alle leser disse bøkene,samtalene mellom forfatteren og Gud.

Hør etter nå :

Eiendomsrett er en menneskeskapt mental konstruksjon,den er et forvrengt forsøk på å uttrykke livsprinsippet  :  opprettholdelse

Livet forsøker alltid å opprettholde seg selv.Det er et grunnleggende livsprinsipp.Dere,som et utrykk for livet,vil prøve å gjøre det samme.Dere har bygd et mentalt byggverk rundt måten dette skal gjøres på,som utspiller seg som en sosial konvensjon som dere kaller eiendomsrett.Dere påberoper dere eiendomsrett til alt det dere ønsker skal opprettholdes.I forsøket på å uttrykke livsprinsippet opprettholdelse påberoper dere dere eiendomsrett til deres egen kropp,og deretter kroppen til deres make,og deretter til barna deres.Dere sier at barna er "deres",og dere sier det samme om ektefellen og dere behandler disse menneskene som om dere "eide" dem.

Slik er det også med land og andre gjennstander og eiendom.Dere mener at selve planeten dere bor på,denne sfæren som går i bane rundt solen og i sin majestet spinner en full syklus på 24 timer,er noe dere faktisk "eier",i det minste i segmenter.Dere har bestemt at dette himmelske element,ikke tilhører livet selv,men istedet individuelle mennesker.Eller - i noen tilfeller,deres representanter - altså myndighetene deres.Og derfor har dere delt opp selve Jorden,og laget innbilte grenser for det som ikke har noen grenser,og påberopt dere personlig eiendomsrett,ikke bare til selve landet,men til bakken så langt den går,og til mineralene og ressursene i den,og til himmelen så langt opp den går - som naturligvis er uendelig...noe som fører til facinerende internasjonale politiske spørsmål om rettigheter til overflygning og "hvor høyt opp" ?

Dere tar disse eiendomsrettighetene så alvorlig at dere går til krig om dem og dreper og dør på grunn av dem - når sannheten er at dere aldri kan "eie" noen del av en planet i solsystemet,selv om det er en planet der deres art har utviklet seg.Dere er bare forvaltere,som prøver å ta godt vare på det dere har fått å forvalte - inklusive kroppene deres,kroppene til maker og barn,marken dere  lever på og alt annet dere har i  deres varetekt.Disse tingene er ikke deres eiendeler,men bare gjennstander som er blitt plassert i deres varetekt.De er deres midlertidig,og dere skal bare ha dem i trygg forvaring.Dere er bedt av livet selv om å opprettholde dem,å uttrykke livsprinsippet opprettholdelse,men ikke om å erklære at dere "eier" dem,og at de tilhører dere og ingen andre.En slik tanke er ikke funksjonell i varig forstand.

Ingenting som noen eier,eies av dem til evig tid.Ingenting.Ting kan være i deres besittelse,men det er ikke eiendelene deres.Eiendomsrett er en midlertidig fiksjon.Den er noe hjernen har funnet på,og i likhet med alle mentale konstruksjoner er den midlertidig,og har ingenting med den ytterste virkelighet å gjøre.Som med alle deres sosiale konvensjoner oppstår tanken om eiendomsrett fra de villfarelsene dere godtar som faste overbevisninger - i dette tilfellet den andre villfarelsen om livet,som er at det ikke finnes nok av det dere tror dere trenger for å bli lykkelige.Det finnes nok av alt dere virkelig trenger for å bli lykkelige,men dere tror ikke på det,og derfor prøver dere å "eie" det dere ønsker dere mest,fordi dere innbiller dere at hvis dere eier det,kan ingen ta det fra dere,og dere kan gjøre hva dere vil med det - og at denne opplevelsen av eiendomsrett vil gi dere trygghet,opprettholdelse og lykke.

Ingenting kunne være fjernere fra sannheten,noe enhver som "eier" mange ting kan fortelle deg.Men likevel består denne oppfatningen.Denne forestillingen om at dere kan eie ting har gjort mer skade på psyken og ført til større ødeleggelser for arten deres enn du kan tenke deg.Dette skyldes at dere tror at "eiendomsrett" gir dere "rettigheter" som dere egentlig ikke har ".

Var det her man gikk seg vill og bort fra selve hensikten,mon tro ? Til fordel for grådighet og "eiesyke".

                                                                                     Hilsen synskepeggy.

19 kommentarer

sisselfish

26.02.2011 kl.20:39

God kveld Peggy :) Hmmm...dette var dypt,har lest noe lignende engang under psykologistudiet.Man har faktisk ett lite skille mellom det å eie og grådighet. Bibelen siterer grådighet som 1 av de 7 syndene.Vel vi alle er syndere i og for seg.Om vi ikke er det i handling så er vi allefall det i tankene.Men skal man uttype dette så tror jeg kan glemme filmen min i kveld :) ønsker deg en god kveld og kaster ballen til neste gjest som kommer her etterhvert

Livet mitt som klarsynt.

26.02.2011 kl.20:49

sisselfish:Jeg tenker at de to må "høre sammen",fordi at uten noe å eie kan man ikke være grådig,grådig fordi man ønsker å eie og skaffer seg det.Men jeg tenker også at dette stykket forklarer en mulig årsak og selvsagt kan og er det mange flere.Utgangspunktet er at man er ikke født grådig,så hva er årsaken til at man utvikler en slik meget dårlig egenskap.Det finnes mange dårlige egenskaper og man er ikke født med noen av dem.Hilsen synskepeggy.

Paff

26.02.2011 kl.21:11

Ja, dette var noe og gruble på.

Jeg har et lederskap i ei forening, og kan vel bekrefte noe av dette, at noen av oss rett og slett er alt for grådig til og dele noe som helst, Men kan vi kalle det grådighet, eller er det redsel for og miste noe som kan deles med flere???

Mulig jeg er på feil planet i min synse om dette, men det får så være.

Ha en fin kveld

Livet mitt som klarsynt.

26.02.2011 kl.21:22

Paff:Det er vel det samme,grådighet.Alt sammen har vel sammenheng med at man identifiserer seg selv med hva man har og ikke hva man er.Og for å ha den (feile) oppfatningen om hvem man er trenger man stadig mer.Da har man heller ikke nok til å dele med andre i redsel for ikke å ha nok selv om man deler.Grådige mennesker er også meget egoistiske.Hilsen synskepeggy.

Maria<3

27.02.2011 kl.02:04

Noe og tenke over....,

Har selv lest Himmelske samtaler, fantastiske bøker , mange år siden nå , bør kanskje ta dem frem igjen................,

Har du lest Den niende innsikt? :))

27.02.2011 kl.02:36

ja, enig...dette var dypt....undringene over livet fasinerer meg. Mennesker er ikke eiendeler og barna "våre" har vi bare til låns for å trygge dem en god oppvekst...endel som bommer på den oppgaven ja, nettopp grunnet grådighet og selvopptatthet, mangel på følelser osv....regjeringen, stat og kommune gjør det vanskelig for meg å "eie" noe som helst, grunnet sin egen grådighet...bil er det bare til å glemme som en enslig tobarnsmor, da en er fullstendig avhengig av to inntekter for å i det hele tatt klare å betale for de utgiftene det innebærer å ha en bil...hvorfor skal det være slik...har mange ganger tenkt meg lei på norge og statens grove grådighet på 90 % av lønningen som jeg jobber hardt for å nyte.....krig og elendighet...grensehat......hvor ble det av å kunne nyte helgen lørdag etter kl.15 for alle butikkers ansatte....søndagsåpent, vi klarte fint å handle inn til helgen før når det var stengt....alle stresser og mange blir syke pga dette...bruker millioner av kroner på syke mennesker bragt av grådighet fra "topper" i industrien...... eiesyke er vel frykten for å miste kontroll over det man "har"....

whatwouldnemido

27.02.2011 kl.02:57

Ja, det er litt pussig det der.... Akkurat som denne troen på penger. Penger er jo egentlig bare metall og papir! Penger er selvsagt "hva vi kan få for dem", men før vi omsetter dem til "noe", er de egentlig verdt svært lite... Vi er bare "blitt enige om" at de er verdt så mye. Av en eller annen grunn.

Noe av det som står her om eiendomsrettigheter, fikk meg til å tenke på Rousseau. Ikke at jeg var så enig med ham i så mye egentlig, men han hadde et GLIMRENDE sitat om eiendomsretten som jeg skulle ønske jeg husket ordrett... Fant deler av det på nett:

"Den første som gjerdet inn et jordstykke og fikk det innfall å si: Dette er mitt, og fant mennesker som var enfoldige nok til å tro det, han var den egentlige grunnlegger av borgersamfunnet."

Videre sier han noe om hvor mye krig, vold og elendighet han hadde spart menneskene for, den personen som hadde rykket opp de gjerdestolpene, og sagt "Vi er fortapt hvis vi glemmer at fruktene tilhører alle, og jorden ingen"... Hm... Det var noe sånt.... Glimrende sagt var det i hvert fall, jeg må få lett opp hele passasjen igjen. Gjorde stort inntrykk på meg første gangen jeg leste det i.... tja... 18-årsalderen?

Og du, jeg må få sagt at du var svæææært flink i den helsikes mobbe/kommentar/drittslenging-situasjonen du fikk midt oppi bloggen din for en liten tid tilbake. Jeg leste deler av det (innlegg, motinnlegg og hauger av kommentarer. Noen svært merkelige), men valgte å holde meg laaangt unna.... Huffameg! Det var en fryd å lese at du så tidlig sa klart i fra hva som var ditt standpunkt, hvordan du tenkte rundt dette med sensur, ytringsfrihet og enkeltmenneskets ansvar, og at du både beholdt standpunktet og roen gjennom det hele. Bra jobba! :-) ! ...Jeg må innrømme at jeg flirte litt da en del av disse kommentar- og dramadamene fikk kalde føtter og skulle forklare, unnskylde og ha deg til å slette... He he, jeg er sikkert et dårlig menneske, men jeg koste meg glugg ihjel da du rolig påpekte at du hadde sagt fra om alle dine standpunkt rundt alle disse tingene fra første stund. Du holdt ord absolutt hele veien såvidt jeg kunne se, og de det gjelder gravde sin egen grav. Å beholde roen slik du klarte, aldri falle for fristelsen til å ta igjen med samme mynt... rett og slett imponerende! :-)

whatwouldnemido.blogg.no

Paff

27.02.2011 kl.07:15

Ja kan man se det slik, er vi vel alle grådige på denne jorden, for vi tviholder jo på det vi eier.

Ha en fin søndag:)

Livet mitt som klarsynt.

27.02.2011 kl.11:03

Paff:Man tviholder på det man eier fordi at man tror,meget feilaktig,at det "identefiserer" hvem man er.Har man først havnet i den fellen,må man ha stadig mer for å opprettholde det "identifiserende" inntrykket.Ikke overfor seg selv,men overfor alle andre enn seg selv.Karusellen blir slik at om naboen får seg en ny flott bil,så må jeg og....Ha en fin søndag,du også.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

27.02.2011 kl.11:29

whatwouldnemido:Takk for fin kommentar.Og det er riktig,penger er bare det de er og ting er bare det de er.Vi må forholde oss til det utifra hva andre har funnet på,ikke hva vi selv ønsker og tenker om det selv.Noen fant på alt sammen og noen fant på måter å gjennomføre sine forsetter på en slik måte at alle bare måtte godta hva andre bestemte for dem.Det første var det geniale byråkrati,en styreform,muligens den eneste,som tillater andre å bestemme over andre uten å måtte ta personlig ansvar for noen ting.seinere har dette byråkratiet bare utviklet seg videre i en negativ retning fks ved at man ikke lenger "ser" enkeltmennesket,noe man må for å kunne vise medmenneskelighet,byråkratiet har satt en effektiv stopper for at våre "sjefer" skal måtte forholde seg til det.Våre geniale "sjefer" bruker en psykologi som for oss vanlige er umulig å motstå så lenge vi ikke ser den og forstår den.Først når man ser den,gjennkjenner den,kan man begynne å motarbeide den.Noen ser den og forstår den og motarbeider den så godt de kan.

Jeg har nettopp hatt enda en "debatt" gående her i bloggen,under mine tre siste innlegg - har du ikke fulgt med på den.Det er meget lett for meg å forholde meg rolig til slik galskap.Jeg kan rett og slett ikke ta det innover meg.Jo mer sinnsyke ting blir rundt meg jo roligere og klarere tenker jeg.Jeg nekter å havne på et slikt lavmål som disse "damene" viser.Og stort sett kan jeg også forutsi hvordan en slik debatt ender,opp som en bjørn og ned som en skinnfell er som regel utfallet av slike uhørte stunt.At de fremdeles gidder å bråke med meg,er for meg en gåte,da de må ha forstått til nå at de ikke kommer noen vei med meg,hverken slette blogg,bli ufin eller slette kommentarer.Jeg er fremdeles en stor utfordring for dem,og de er nok ikke ferdig i sitt forsøk på å "knekke" meg.Det er komisk og de får bare holde på til krampa tar dem for min del,jeg gir ikke etter for det de ønsker mest.Ha en fin dag.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

27.02.2011 kl.11:50

Maria:Takk så mye for kommentar.Jeg har lest Den niende innsikt,det er en stund siden.Tilsynelatende tilfeldigheter som viser seg å ikke være tilfeldigheter og en slutt som ikke ender slik man forventer utifra tilfeldigheter man leser om underveis er spennende.For meg betyr det at selv om tilfeldigheter inntreffer,forholdsvis ofte i en gitt situasjon,er det ikke sikkert at tilfeldighetene oppstår fordi at noe skal ende slik man selv ønsker,noen ganger viser det seg at det ender langt i fra et ønsket resultat.Noen vil kalle det hindringer tiltross for at forhold tilsynelatende ligger til rette for det motsatte.Det er da man selv må begynne å tenke nytt,er det virkelig hindringer,eller er hindringer noe man legger i det selv for å slippe å ta stilling til og leve med disse såkalte hindringene,se det som utfordringer og finne glede i å ha dem i livet.Det var min "tolkning" av Den niende innsikt.

Jeg synest absolutt at du må lese himmelske samtalerbøkene på nytt,jeg har alle bøkene utgitt på norsk av denne forfatteren og jeg har lest alle bøkene flere ganger,lærer mer,ser mer og tenker mer hver eneste gang.Kanskje man kan diskutere dem når du har lest,det kunne blitt meget spennende og lærerikt,da man kanskje har forskjellig forståelse av innholdet,men at alle forståelser er like riktig.Ha en fin dag.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

27.02.2011 kl.12:34

Anonym:Takk for kommentar,og jeg er helt enig med deg,og jeg tenker at noe er veldig galt..Hillary Clinton sa at "det trengs en hel landsby for å oppdra et barn".det er helt rett,men for å få til en så flott tanke i praksis må foreldrene kvitte seg med sitt enorme ego på barnas vegne.Det er lettere sagt enn gjort.

Jeg satt å såg på en dokumentar på CNN her om dagen,46 millioner amerikanere lever på sultegrensen,mange av disse har også mistet sine hjem og flere vil det bli.Hva er det som er feil ? Er dette dette uføret noe de har skyld i selv ? Jeg mener nei.For noen år siden åpnet amerikanske myndigheter mulighet for folk "med lave inntekter" til å låne penger fks til hus,det opprinnelige lånet kunne nok låntakeren betjent,men det som skjedde var at utlåner solgte videre lånet så fort papirene var signerte,med enorm fortjeneste for seg selv,lånene blei solgt flere ganger,med fortjeneste for alle unntatt de som hadde forpliktet seg til å betale tilbake,de fikk,for hver gang lånet blei solgt videre, stadig høyere rente,som tilslutt endet med at et lån som såg greit ut ti å begynne med blei tilslutt umulig å leve med.Mens noen tjente grovt på andres ulykke.Resten av historien er velkjent gjennom media.

Jeg tror heller ikke at den økonomiske situasjonen står så bra til hos alle her i Norge heller som man gir utrykk for.To inntekter eller en betyr ikke så mye når to inntekter bare skaffer flere eiendeler og dermed større økonomiske forpliktelser.Jeg tror at man får se en økonomisk katastrofe for mange fremover,etterhvert som kredittkort blir sperret for mer utlån og renta stiger.Den økonomiske situasjonen - hvor kredittkortselskaper eier omtrent alt man har og boligprisene er himmelhøy,må bare kollapse og bringe tragedie til mange enkeltsjebner.

Man merker "dårlig" økonomi på små ting i hverdagen også,om man ser etter.Når fks en kollega eller andre litt for ofte "bommer" en røyk.Kommer kjørende i den flotte bilen - og det første man gjør er å "bomme" røyk,det stemmer ikke for meg iallefal.Eller man innviterer med seg en venn av egne barn på fks tivoli eller kino,denne vennen dukker opp men har "glemt" å ta med seg penger.Da må de reise hjem igjen å hente for jeg mener at selv om jeg innviterer så betyr ikke det at jeg må betale for hele morroa,jeg ville ikke vært så frekk å ta det som en selvfølge når det gjelder egne barn.Så man reiser hjem for å hente penger,men det som isteden skjer er at det kommer en telefon om at "jeg kunne ikke allikevel" - slike eksempler får meg til tenke mitt bla om den private økonomiske situasjonen til noen.

Staten er den verste kjeltringen av alle,mye av det de avgiftsbellegger vil jeg kalle simpelt tyveri.Og når man tenker på at de avgiftsbellegger ting som i utgangspunktet skulle være fritt tilgjengelig for alle,uten kostnader,for ingen kan påberope seg eierskap til felles ressurser,ja da altså.....ser jeg rødt altså.Man kan rett og slett ikke finne seg i at staten og våre myndigheter flår oss vanlige til skinnet.Phu,jeg blir forb...Ha en fin dag.Hilsen synskepeggy.

Paff

27.02.2011 kl.13:22

Ja, SP, dette er en farlig og meget dyr karusell.

og mange har vel fått oppleve akkurat det.

Synd det at man ikke ser dette før det går for langt.

MVH

Paff

Gull vart det også:) Petter deler sin skiglede med oss. :)

Allis

27.02.2011 kl.13:43

Dette var et skikkelig bra innlegg, djupt... og eg måtte lese det flere ganger, hehehe . Vanskelig og komme med flere synspunkter , da de fleste gode kommentarene er allerede komt fram;-)) Men koser meg med gode svar og synspunkter fra alle sammen;-))

Ha en flott søndag videre;-)))

Livet mitt som klarsynt.

27.02.2011 kl.14:01

Allis:Takk,Allis.Man kan godt ta dette litt videre.Hva kan være årsaken og hvor skal det ende ? Er det noe vi selv kan gjøre for å stanse og helst reversere den uheldige utviklingen ?.Jeg var inne på den kollektive tanken og intensjon i mitt innlegg "2012",kanskje nettopp dette kan være noe å gå sammen om.Det er ikke en forutsetning å være i "samme rom" for å ha en kollektiv tanke og en god intensjon,selv om det alternatives holdning er slik.En slik tanke er først og fremst tjenelig for dem selv,da de vil ha andre til å tro at man må gå diverse dyre kurs for å få til noe som helst.Men noe det alternative miljøet gjør lurt i er å løfte blikket for å se at det godes tjenester og den gode hensikt vinner frem,alltid,og det koster ingenting annet enn en tanke om endring.Beklager,Allis,nå kom jeg litt av sporet (igjen)jeg har visst for mye på hjertet i dag,det må være den fine drømmen i natt som har motivert meg så voldsomt.Ha en fin søndag,du også.Hilsen synskepeggy.

whatwouldnemido

27.02.2011 kl.14:27

Det er skumle mekanismer på gang i byråkratiet i et samfunn. Disse mekanismene som gjør at ingen har ansvar, ingen ser helhet, ingen ser enkeltmennesket... Det får stygge utslag innimellom. Dessverre.

Og huff da, nei, jeg hadde ikke fått med meg at det hadde blomstret opp med kommentarskit igjen i et par av de siste innleggene :-( Håper det stilner & roer igjen raskt. God søndag!

whatwouldnemido.blogg.no

lilliann

27.02.2011 kl.16:14

Godt og sjå der er noe fornuftigt og lese her igjen,har ikke lest gjennom alt ennda ,eg er slik att må lese det noen ganger for og få "det inn" som man seier,.HA en fin søndag.

Livet mitt som klarsynt.

27.02.2011 kl.19:29

lilliann:Takk for kommentar.Ja nå tar man seg en pust i bakken fra alt bråket som har vært og tenker og skriver viktige ting igjen,bare les og del gjerne dine tanker om det,både innlegget og kommentarene.Ha en fin kveld.Hilsen synskepeggy
Heisann.

Hvis du er synsk?! Kan du fortelle meg om broren min enda er til stedet? Jeg klarer ikke å føle hans nærvær lengre, og det gjør egentlig ganske vondt.

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vært klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det åndelige og lever hver dag i takt med min egen åndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svært kritisk til det kommersielle alternative miljøet og mener at det alternative miljøet i alt for stor grad bidrar til at man får oppfatning av at åndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det åndelige er uoppnåelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg håper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til å lette litt på det mystiske sløret og at flere finner sin egen åndelighet og tar det store steget mot å våge å leve i den på sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjøre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner må ønskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles følger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjøstjernen.Den enkle filosofien er så lett å følge og så sann. Ellers er jeg svært samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits