Skal man bare tie ??

Mange meninger,erfaringer og livshistorier blir delt med verden.Man skriver velformulert og godt og engasjerer leseren med sine historier.Historiene er tankevekkende og mer enn en gang fr man leseren til tenke,kanskje litt i andre,strre perspektiver enn fr.Det er slik det skal vre og helt sikkert forfatterens hensikt og nske.

N er det et faktum at mange flere enn man tror lider av lese og skrivevansker eller andre hemmende tilstander som gjr at man ikke alltid skriver uten noen par sm skrivefeil.Noen ganger kan det vre iver etter formidle sin historie som gjr at man skriver litt smfeil her og der,men det er som regel lett oppdage forskjellen p hastverksarbeid og reelle skrivevansker.Bde barn og voksne kan ha lese og skrivevansker.

At man har skrive og lesevanskerbetyr ikke at man ikke kan ha en viktig historie fortelle.Men noen gjr et nummer av skrivefeil p en mte som ikke hrer hjemme noe sted og kanskje fratarnoen som lider av dettegleden ved skrive og dele sine historier.Kanskje den personen kritikken er rettet mot ikke har noe annet enn drlig tid og derfor noen sm skrivefeil,men sjansen for at noen med reelle skrive og lesevanskerleser kritikken er stor og hva det gjr med dem er ikke godt si.Man fler seg nok diskriminert og ikke gode nok.Kritikk av noe som man selv ikke kan hjelpe for legger alltid mange tunge steiner til en allerede tung byrde.

Er det slik forst at om man har skrive og lesevansker br man helst la vre skrive i frykt for irritere noen med sin skrivemte.Skal man bare tie med sine noen ganger utrolige og flotte fortellinger fordi at noen er mer opptatt av hvordan man skriver enn hva man skriver.Nei,nei og atter nei m svaret bli.

Jeg har ingen problemer med lese og f med meg innholdet samme hvor mange skrivefeil underveis.Og jeg kunne ikke finne p kommentere det heller.Jeg velger kun kommentere sak som innlegget handler om.Jeg har stor respekt for dem som tiltross for kritikk fortsetter skrive og dele.Og jeg oppmuntrer dem videre.La oss alle gjre det og slutte fokusere p noe som ikke betyr noen ting som helst.

Hilsen synskepeggy

27 kommentarer

Pinkangel

10.04.2011 kl.22:52

Kunne ikke vrt mer enig i det du skriver. Jeg bryr meg heller ikke om skrive feilene. La skrivegleden vre det viktigste:)

skriket

10.04.2011 kl.22:59

enig :)

Ninna

10.04.2011 kl.23:07

Jeg er jo enig, det er faktisk mange der ute som sliter med lese-og skrive vansker. Men jeg synst personelig det er kjempeirriterende lese en tekst som jeg omtrent ikke kommer over ord som er enten feil formulert, oppsatt gramatisk feil eller skrevet feil. Jeg kjenner som sagt at jeg blir irritert og gr videre til neste. Jeg gidder ikke bruke min tid p folk som tydeligvis er p samme alder som meg, men rett og slett ikke kan skrive. Ja ja, jeg overlever med et par, og om teksten fenger meg leser jeg jo det s klart. Men nr idioter som f.eks de som produserer "bokstav kjeks". De skriver bokstav kjeks i steden for bokstavkjeks som det egentlig heter, i flge det norske skriftelige sprk. Ja, produsenten vet jo det, men han endrer p det for at det skal se mest mulig bra ut. Men s klart, n snakker jeg om folk som er klar over at de skriver feil, men de finnst over hele verden mennesker som har rett og slett problemer med dette. Kanskje de har lidelser eller andre problemer. Jeg, som du tydeligvis ogs gjr, sttter de s klart! :) Jeg har ogs myyye skrivefeil, s jeg vet at vi "vanlige" mennesker ogs har det... Haha

xJohanna

10.04.2011 kl.23:09

egentlig eni ;)

akkurat starta og blogge, hyggleig som du tar en tur og skriver hva du synest :)

Livet mitt som klarsynt.

10.04.2011 kl.23:42

Ninna:Det var litt skrivefeil her ja,men jeg har ingen problemer med forst deg.Jeg synest ikke man skal irritere seg over skrivefeil,det blir for dumt for meg og ofte er det slik at dem som irriterer seg mest ikke alltid skriver helt rett de heller.

Takk s mye for kommentar.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

10.04.2011 kl.23:50

Pinkangel:Skriveglede skal vre det viktigeste og man skal oppmuntre den uansett.Fokuset blir feil nr man henger seg opp i slike bagateller,og en "drlig" kommentar kan fort fre mer alvorlige ting med seg,det er ofte med slike bagateller nettmobbing starter,andre henger seg p en "drlig" kommentar - helst s usakelig som mulig og ikke har noe med innlegget gjre - og fr man vet ordet av det begynner slemme kommentarer hagle.Det er et faktum og jeg har opplevd det selv,ved flere anledninger.

Ha en fin kveld,pinkangel.Hilsen synskepeggy. :)

sisselfish

11.04.2011 kl.00:14

God kveld Peggy!

I min skjre barne og ungdomstid elsket jeg skrive.Jeg gledet meg til hver en skriveoppgave som ble gitt av norsklreren min.Skuffelsen var alltid stor nr jeg fikk igjen stilen min.Uansett hvor mye jeg hadde skrevet var det liksom ikke godt nok fikk jeg inntrykk av.Historiene mine var levende nok,og person galleriet med beskrivelser var av den ypperste sort som kalles onomatopoetikon.

Selv om jeg alltid skrev med bl penn var den retunerte stilen min mer rd enn bl.Joda jeg hadde ett srist skrive problem,selvsagt hadde jeg ogs vansker med lese.Jeg gjemte meg alltid bak en bok og hpet at jeg aldri mtte ha hyt lesning.Men dogg,jeg ble alltid valgt,og latteren,hviskingen og tiskingen var da ett faktum.Jeg flte at jeg regel rett ble hengt ut.

S kom vidregende.Der ble det fastsatt at jeg var dyselektiker.Jeg ble satt p et spesial program,lrte kjenne igjen feil jeg hadde skrevet,s ordene og forstod da at jeg mtte snu litt p bokstavene slik at de ble rett.Det var ingen som fordmmet meg mine feil,jeg ble oppmuntret.I lpet av en periode med mye ving fikk jeg litt taket i den essensen med omstille hjernen min.Det danne nye tankebaner tar ca 3 uker for en menneskehjerne. De med lese og skrive vansker bruker faktisk ca det dobbelte.

Jeg mistet motet til skriv i ungdomstiden,men tok opp igjen trden som voksen.Skrev og skrev.Dikt frst som resulterte i en hel perm med over 300 dikt.S begynte jeg med historier igjen.Tar meg selv i den dag i dag skrive feil.S jeg leser mye over det jeg har skrevet,og det er uten rette program. Er jeg stolt??? Ja jeg har enn ett problem,gjr det meg til en outsider?NEI

Jeg leser stadig om folk som blir "hengt" ut pga sine medfdte problemer,til de vil jeg si;Hev deres hode,mt dagen,la ingen trkke p dere.

Blogger klemz Sissel

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.09:52

sisselfish:Hei,sisselfish.Igjen s skriver du i trd med akkurat hva jeg mener,takk s mye.

Det er godt for oss som flger deg her p blogg at du fikk hjelp og overvant dine vansker.Det er ikke alle som har ftt og fr det,men tar vanskene med seg inn i voksen alder.Men det betyr ikke at man ikke har viktige ting si og det betyr ikke at man skal la vre si det man har p hjertet bare fordi noen m ppeike ubetydelige feil og dermed ta motet fra andre.

Jeg,som deg,merker meg mange kommentarer som fokuserer p skrivefeil p en slik mte at innhold i innlegget blir "glemt",det er helt meningslst og feil.

Det var i gr - igjen at jeg reagerte p en slik kommentar som skriver p en slik mte om skrivefeil at det kunne oppfattes meget krenkende og srende.Jeg vet personlig at bloggeren som mottok kommentaren ikke har lese og skrivevansker,men ofte blir litt ivrig og derav litt feil innimellom,men alvorlig talt,bloggeren er tretten r og som vi alle vet,velse gjr mester.

Jeg skrev en kommentar til bloggeren som hadde lagt igjen den noe usakelige kommentaren og oppfordret samtidig bloggeren om ta evt.motkommentarer i min blogg,da bloggeren som skreiv innlegget ikke kunne klandres eller ta skyld for min reaksjon,det gjorde denne bloggeren s noen kommentarer frem og tilbake finnes lese her over.

Det er ofte nettopp slike dumme kommentarer,som tar for seg andre ting enn innholdet i innlegget som starter slem nettmobbing.Andre hiver seg p det feile fokus og man er igang,til slutt kan en bagatell ha utviklet seg meget stygt.Det er et faktum,jeg har opplevd det selv i min blogg.Et eksempel p hvor lett det kan starte skjedde i min blogg i gr midt under diskusjonen om dette.Da fikk jeg en kommentar som ld omtrent slik : "Du suger.Du prver desperat tjene penger p de skalte evnene dine.Heng deg".Jeg slettet selvflgelig kommentaren,men man m jo f undre seg p hva folk holder p med.

Og til slutt,ja ingen skal henges ut,alle som har noe fornuftig og tankevekkende bidra med nskes hjertelig velkommen.

Ha en fin dag,sisselfish.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.10:02

sisselfish:Beklager,jeg m rette meg selv.Kommentarene ang.skrivefeil ligger under mitt forrige innlegg "Det nytter,eller".Det var ogs der den omtalte lite hyggelige kommentaren kom.Hilsen synskepeggy.

sisselfish

11.04.2011 kl.11:11

God morgen Peggy :) Solen skinner(nesten).....

Jeg leste ditt forrige innlegg og s hva du skrev til denne bloggeren ang skrivefeil.S rett du gjorde.Det ble litt sent i natt s da valgte jeg ta det litt videre i dag.

Min bror er ikke bare fargeblind,men ogs hardt rammet av lese og skrive vansker.Han skriver f.eks aldri tekst meldinger p telefon,brev og andre skriblerier gjr han heller ikke.Jeg kom tilfeldigvis over en gammel karakterbok som tilhrte han.Jeg grss da jeg tittet i den. Lreren hnet han for hans skrivefeil. Han fikk ikke noen form form hjelp,og er fortsatt den dag i dag den han var i sin ungdom. En stor dyselektiker.

Jeg har lest en del blogger her og der,ser at mange skriver feil i sin iver,andre er noe umodne og s har vi faktisk noen som har dyselekti. Nr jeg leser skrivefeilene,s tenker jeg tilbake faktisk p det programmet jeg hadde p videregende.Nesten s det klr i fingrene til rette opp.Ikke for vre ekkel eller slem p noen mte.Det ligger s innebygd n i meg.Jeg fordmmer ingen.Vi alle har vre sm skavanker og feil her i livet.Desverre s finnes det mennesker som elsker henge seg opp i dette.

Kan jo nesten tro at disse som mobber etc kjeder seg,og skal dekke over sine egne feil her i livet.

Blogger klemz Sissel

Mojita

11.04.2011 kl.13:29

Dette her er vanskelig. Nr det gjelder voksne mennesker s vil jeg nok bare tie stille. Vi har mange med lese og skrivevansker i familien.

Det jeg stusset over da min datter begynte p skolen, og de neste 3 - 4 - 5 rene. Det ble ikke rettet opp i noen av skrivefeilene hun og de andre elevene gjorde. Det skulle ikke gjres fikk vi beskjed om fordi det kan ta bort skrive og leselysten.

Jeg tok meg likevel den "frihet"?? rette, eller jeg velger kalle det veilede min datter med riktig skrivemte. For hvordan i all verden skal et stakkars barn lre riktig skrivemte hvis de ikke fr beskjed om hva som er rett skrevet og hva som er skrevet feil?

sisselfish

11.04.2011 kl.16:49

M bare slenge inn denne ogs :)

Ifgle en udnerkslese ved Cmarbigde Uinevrisety sipller det ignen rlloe i hvliken rfgekkele boktsvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstre og stise boksatv er p rktiig setd, retsen kan vre hltuer til butler og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtet er frodi den mneskneliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev, men odret i sin hleehht, mrekleig ikke snat?? :)

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.17:08

sisselfish:Helt riktig,sisselfish.Det har jeg hrt ogs.For noen r siden gikk det en vandremelding p mobil som en farsott.Meldingen inneholdt akkurat det du snakker om her.Husker du den ?

Takk s mye for kommentar.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.17:18

sisselfish:Det som er rart her,er at denne aktuelle bloggeren som ppeikte skrivefeil har selv skrivefeil i alle sine kommentarer,s man kan jo sprre seg....Er det slik,som jeg tror,at p seg selv kjenner man andre ? Jeg tar skrivefeil,bde hos meg selv og andre,helt med ro,jeg registrerer det,men tenker "so What",det betyr ingenting.Det virker bare litt i overkant dumt p meg at noen fr seg til kritisere noen for noe man gjr selv.Det er da man mistenker at motivet er noe annet enn,som hun selv sier i sin kritikk,et "velment" rd.

Ha en fortsatt fin dag,sisselfish.Hilsen synskepeggy.

Inger J

11.04.2011 kl.19:04

Ja, dessverre er noen feilfrie i sine egne yne.

Og vi andre gjr alle de feilene som de selv gjr.

bedre og hakke p det negative som andre gjr, en ta tak i sine egne problemer:)

Ha en fin kveld:)

Og god pske.

Tidlig pskehilsen, men reiser selv p pskeferie tidlig denne uken:)

Hytte sol og sommer, Host, en drmme tanke!!

Iceman

11.04.2011 kl.19:11

Hei Synskepeggy. :-)

Helt enig med deg ja..Det viktigste er temane i innleggene.At enkelte m henge seg opp i sm skrivefeil, og kommentere det er jo trist for dem da, for da har de jo ikke skjnt at noe av hensikten med blogging blandt annet er dele historier, synspunkter og erfaringer....og ikke mten innleggene er stavet eller skrevet p...

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.20:41

Inger J:Srgelige greier dette,at noen bare m uttale seg negativt og nedlatende uansett hva et innlegg faktisk omhandler.De vet nok selv hvem de er ,de som aldri kan styre seg med negative kommentarer.De fr g litt i seg selv og se bla. hvor mye skrivefeil de faktisk har,s kanskje det blir litt mindre av slikt drligt fokus,men heller gode meningsutvekslinger under meningsfylte innlegg.Hper jeg !!

Takk for kommentar og god pske.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.20:43

Iceman:Det er nettopp det du skriver her jeg ville frem til med dette innlegget - og mine kommentarer.Takk skal du ha,Iceman.

Hilsen synskepeggy.

krimbloggen

11.04.2011 kl.20:50

Hei igjen:-)) Jeg er enig og ikke enig i masse av det jeg leser over her. N holder jeg utenfor de som har diagnose p dyseleksi, her er nok alle enige i at de burde f hjelp p alle mulige mter. Nr det gjelder de som ikke lider av annet enn latskap og slvhet nr vi snakker skrivesprk, ja da syns jeg faktisk at man skal si i fra. Nettopp fordi at sprket er det viktigste vi har, n begynner det st meget drlig til p den fronten. Vi har ftt et helt nytt skrivesprk etter at mobil og data gjorde sitt inntog i de aller fleste norske hjem. Av og til gremmes jeg nr jeg fr sms meldinger fra enkelte...og da vet jeg at det ikke er snakk om noen diagnoser i form av skrivevansker..nope...feilstaving er helt vanlig..gramatikk er ut i det bl....forkortelser som ikke henger p ei greip...

Nvel, n er det ikke slik at jeg har stavekontroll p folk rundt meg, og jeg har ogs mine skriveleifer, men gud s glad jeg blir nr noen gjr meg oppmerksom p det. Skal man prve skrive en historie, ja da m man faktisk vre glad for bli rettledet. Snillismen man har begynt med i denne generasjonen frer ikke med seg annet enn flere tapere. Alle blir jo fortalt at de er helt fantastiske samme hva de presterer, det er bare ta en titt p Idol eller x.faktor. Her er det foreldre som skulle ha stoppet podene sine i dren hjemme. Jeg har selv stoppet en av mine hpefulle.

Hvis man som ung gr rundt og tror at en sjef vi se gjennom fingrene med slurvfeil s tar man veldig feil dessverre:-((

Men generelt sett i blogg innlegg er det greit skriv i vei med liv og lyst, men ikke gjre det til en livsstil. Vi hadde ei bok som het: ving gjer meister og det tror jeg p:-))

Oki...hehe...trur EG:-)) Usikker p om jeg fikk frem det jeg egentlig mener...men pytt...

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.21:09

krimbloggen:Hei igjen.Jeg tror jeg gjorde det klart at jeg skilte mellom de som faktisk har et problem og de som ikke har det.Poenget mitt er at de som virkelig har et problem sliter med det og leser man da fks i en blogg at man gjr et nummer av skrivefeil,kan det i verste fall fre til at vedkommende som har skrive og lesevansker lar vre skrive i frykt for bli irettesatt for noe som man ikke kan hjelpe for.Ja,velse gjr mester og derfor ser jeg ingen hensikt med ppeike skrivefeil heller.Det bruker komme seg av seg selv.

Nr det er sagt s m jeg si meg enig med deg i denne "slurvingen" som har oppsttt spesielt p sms,jeg gremmes jeg ogs og forstr lite av det,men jeg tror at det er en "fase" det ogs som "ungdommen" m igjennom.Det vi kan gjre er konsekvent nekte svare eller skrive p samme mte,det hjelper.Det er snakk om "g fremfor med et godt eksempel" og det gr aldri feil samme hva det gjelder.

Jeg oppdager ogs skrivefeil jeg selv har gjort - etter fks.postet et innlegg - grrrr - det irriterer meg akkurat nok til at jeg bestemmer meg for "skylde" p tregt tastatur for s glemme det helt.

Takk s mye for kommentar og ha en fin kveld.Hilsen synskepeggy.

Inger J

11.04.2011 kl.21:12

Det er s deilig og ikke vre perfekt.

respekter hverandre med de feil og mangler som et menneske kan ha, er noe alle burde huske.

Jeg vet at mange strever for og vre feilfri, men jeg har til dags dato ikke mtt noen som ikke gjr feil!!

Alle m f ytre det de vil uten at det skal sitte noen og hakke ls p andre. Selv om de ikke tenker samme baner, skriver like perfekt som de mener de gjr.

Men jeg blir glad nr en med dysleksi , sier selv at vedkommende har det. Da er det mye lettere og ikke tenke negativt.

krimbloggen

11.04.2011 kl.21:20

Hehe...ja snn var det:-) Og det s jeg at du skrev... Skrivegleden skal man fremelske! Og en god ting er det med bloggverdenen, ungdommen skriver i vei av hjertens lyst og snn var det i allefall ikke p min tid:-))

Vi brukte i grunnen tiden p henge p hjrnet og ryke mest mulig sigaretter. Haha...

Ha en fin kveld Peggy:-))

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.21:25

Inger J:Jeg er helt enig med deg,slik tenker jeg ogs.

Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

11.04.2011 kl.21:32

krimbloggen:Jeg kjenner meg (litt) igjen,ja.Det var sigaretter og gutter som var hovedinteressen i min "ungdom" ogs.Og selv om det er en av interessene til ungdom i dag ogs,s er det allikevel s mye mer i tillegg som vi ikke hadde.Og jeg har faktisk tillit til at ungdommen bruker alt de har tigjengelig for seg p en god og fornuftig mte,men som med alt annet s finnes det noen unntak fra regelen her ogs.Jeg vet ikke helt,men kanskje det er lov hpe p at verden har gtt fremover p en god mte,skrivefeil eller ikke.

Hilsen synskepeggy.

11.04.2011 kl.22:56

Jeg har skrevet s lenge jeg kan huske,og jeg har som s mange andre en god del skrivefeil som jeg ikke merker fr etter jeg har skrevet noe,da jeg til tider skriver veldig fort og bare m f det ned.Jeg er heller ikke flink med vite nr jeg skal bruke komma,men jeg tror de fleste forstr hva jeg skriver,s er det de da som rakker ned p andre for vre ordblinde,noe jeg syns er helt tpelig da det ikke er noe noen kan noe for.Vi har alle vre feil og skavanker,og de som hele tida skal kritisere for mten man skriver p,eller rakke ned p andres utseende eller v'remte..Vel de har bare problemer med selvtilliten,det er jo synd p de.

Nr vi er inne p skriving,jeg har vrt innom bloggen din flere ganger og m si jeg liker mten du ordlegger deg p,syns du er flink!

For rettskriving

13.04.2011 kl.20:13

Jeg mener at om en ikke kan skrive rettskriving og bruke rett oppbyggning av setninger; og tegnsetting, da synes jeg heller en fr la vre skrive.

Frst fr de lre seg skrive rett, s fr de skrive.

Livet mitt som klarsynt.

13.04.2011 kl.21:15

For rettskriving:Det er din mening og den m du bare ha,men heldigvis s er det ingen som har kommentert her som er enig med deg.

Hilsen synskepeggy.

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vrt klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det ndelige og lever hver dag i takt med min egen ndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svrt kritisk til det kommersielle alternative miljet og mener at det alternative miljet i alt for stor grad bidrar til at man fr oppfatning av at ndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det ndelige er uoppnelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg hper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til lette litt p det mystiske slret og at flere finner sin egen ndelighet og tar det store steget mot vge leve i den p sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner m nskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles flger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjstjernen.Den enkle filosofien er s lett flge og s sann. Ellers er jeg svrt samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits