Ja,drap kan forsvares !!!

Hver dag dr tre kvinner i USA som flge av vold fra en intim partner.P ett r opplever kvinner to millioner registrerte skader som flge av vold i hjemmet.

Denne kvinnen,Shannon opplevde grov vold mot seg selv og barna i resvis.Hun forteller om den dagen da hun skjt og drepte sin voldelige ektemann.Det hele hadde startet med en krangel om fjernkontrollen til TVen.Han hadde ropt henne inn p soverommet,hun visste at det var henne eller barna s hun valgte g inn selv i forsk p skne barna for mishandling denne gangen.Han hadde kastet henne i veggen s hun besvimte og da hun kom til seg selv hadde hun en pistolmunning i munnen og mannen sto over henne og truet med trekke av og drepe henne.Han hadde strukket munnvikene hennes s brutalt og langt fra hverandre at hun fikk store sr og mtte f dem sydd.Han ga seg p drapsforsket,reiste seg,la pistolen ifra seg,hentet en kleshenger og da sg hun sitt snitt,tok pistolen og skjt og drepte ham mens han slo henne helsels med kleshengeren.

Jeg sg programmet og fikk et usminket innblikk i denne kvinnen og barnas daglige mareritt.Hun fortalte flere lignende historier,alle s brutale og grusomme at det er vanskelig tro.Jeg tenkte,kjre Gud,denne stakkars familien,at det er mulig !!Man m vre laget av stein om man ikke blir rrt,sjokkert,sint,berrt og p andre mter pvirket av slike historier fra virkeligheten.Det var meget sterkt f s grov mishandling beskrevet s detaljert.

N er Shannon satt under tiltale for overlagt drap p sin voldelige ektemann.Og hun risikerer livstid i fengsel.Myndighetene vil bruke henne og hennes grusomme erfaringer for statuere et eksempel p at drepe ikke er greit,man m sone sin straff,selv om drapet skjer i selvforsvar.Myndighetene er redde for (som om de bryr seg) at om hun gr fri fra tiltale vil det bidra til ytterligere drap p voldelige ektemenn,samboere,kjrester,barn osv.Og koner vil ta loven i egen hnd,og ved prve f henne dmt for drap hper myndighetene forebygge borgervern som de er redd for vil "komme ut av kontroll" om man tar lett p lovbrudd som dette.

Det er ikke mindre enn ett nytt grusomt overgrep mot henne og barna hennes.Hun og barna er offer for alle ledd i et pill rttent rettssystem og myndighetene viser makt og handlekraft som skulle vrt brukt helt andre steder enn mot en forsvarsls mor og hennes barn.Men her skal man vise handlekraft og hvem som til slutt bestemmer,koste hva det koste vil,at man delegger ytterligere en liten familie som bare prver holde seg p beina,nei,det er for bagateller regne og ingenting bry seg om.Hennes eneste hp og bnn er at juryen bestr av mennesker med hodet og hjertet p rette plassen.

Shannon sier at selv etter drapet p ektemannen fler hun ham i nrheten og hun er fremdeles redd.Det er straff nok.La denne modige kvinnen vre i fred,la henne f mulighet til bygge opp et godt liv i trygghet for seg og barna sine,det er p tide.At denne lille familien omsider fr et liv er en passende, og den eneste dom som kan bli utfallet av denne tragiske saken.For henne var ikke drapet p ektemannen et valg.Hun gjorde det rette.

Hilsen synskepeggy.

30 kommentarer

Kim - Staticage.blogg.no

21.05.2011 kl.22:25

Skjerp deg a. Drap kan aldri forsvares. Myndighetene burde tatt denne mannen for lenge siden selv, det er myndighetene som har gjort en feil i ikke gripe inn i slike saker. Jada, det kan nok vurderes som en formildende omstendighet, men hun fortjener fortsatt straff. Hvilke rettsystem skal vi ha om folk selv kan velge om noen "fortjener" d?

Tonita - kommenterer tilbake

21.05.2011 kl.22:26

ha en kjempe fin kveld! har du sett noen av saw filmene? :-)

gunnmargit

21.05.2011 kl.22:30

Jeg mener det ikke kan forsvares, men det br forstes. Og s lenge systemet er som det er s kommer det fremdeles bli begtt i slike saker som dette. Flott skrevet, og ett tema som br taes opp mye mer enn det det gjres i dag

Livet mitt som klarsynt.

21.05.2011 kl.22:56

Kim:Sist jeg sjekket var man i sin fulle rett til forsvare seg selv uten bli straffeforfulgt.Om en fremmed hadde tatt seg inn i huset hennes og hun hadde skutt ham,selv uten om hun visste at han ikke ville noe vondt,hadde hun ikke blitt strafferetslig ansvarlig for det.

Tror du ikke hun har prvd alt som er prve i hp om f hjelp fra det offentlige fr hun ikke sg noen annen utvei enn den hun valgte.

Det har ingenting med om noen fortjener d eller ikke,det handler om gjre alt for overleve selv.

Det som denne kvinnen og barna hennes har gtt igjennom,kan vel ingen forestille seg.Jeg sttter hennes handling og hun har allerede sonet straff nok.

Takk s mye for kommentar.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

21.05.2011 kl.23:00

gunnmargit:I denne saken her og ogs i andre lignende saker er forstelse det samme som forsvar.Det er umulig for meg forst det hun gjorde uten samtidig forsvare henne.

Takk for kommentar og ha en fortsatt fin kveld.Hilsen synskepeggy.

Saki

21.05.2011 kl.23:13

Blir rent forbanna nr jeg leser dette her, og jeg er enig med at nr det er selvforsvar, s kan det rettferdiggjres, etter min mening. Hun hadde bare en normal menneskelig reaksjon, forsvare seg selv mot en trussel. Det var hennes liv mot hans, og da valgte hun selvflgelig sitt eget. Jeg forestiller meg at jeg ville gjort det samme, om jeg var i hennes situasjon der og da p soverommet. Men ellers synes jeg at myndighetene burde ha grepet inn mye fr eller politiet burde ha blitt kontaktet. Fail p rettsystemet.

Toril

21.05.2011 kl.23:20

Jeg mener som Gunn Margit at dette ikke kan forsvares, men forsts. Det er som du sier umulig forst det hun gjorde, men samtidig vil jeg forsvare henne ogs. Dette temaet du belyser her er et kjempeviktig tema som dessverre er alt for lite belyst. Tusen takk for nok et kjempefint og viktig innlegg fra deg!

Jeg nsker deg en riktig god natt!:)

Livet mitt som klarsynt.

21.05.2011 kl.23:35

Toril:Hei igjen.Det er vel fordi at jeg forstr det at jeg ikke kan la vre forsvare det.

Du har rett,temaet er altfor lite fokus p,man burde belyse det hver dag,gjre det til noe alle snakker om.Kanskje det hadde ftt disse feige voldelige mennene til tenke seg litt om,de nsker jo ikke fokus p seg selv og sine voldelige handlinger - akkurat som mobbere.

Takk for kommentar og god natt til deg ogs.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

21.05.2011 kl.23:42

Saki:Man kan bli forbanna,ja.Og jeg tror at det er en sunn reaksjon.

Myndighetene,politiet,rettssystemet og alle andre instanser fungerer helt klart ikke som det skal,nei.Men jeg finner det helt skandalst at etter en slik handling i selvforsvar kommer hele apparatet fra a til p banen for vise seg frem,med budskapet om at de tror p at rettferdigheten seirer - det er om man sender henne i fengsel for det hun gjorde.

Det er s feil som det kan f blitt og alle instanser viser igjen med tydelighet at det ikke fungerer som det skal.Man kan bli helt matt av mindre.

Takk s mye for kommentar.Ha en fortsatt fin kveld.Hilsen synskepeggy.

Sommerjentaa. Mitt liv.

22.05.2011 kl.00:33

Jeg er helt enig med deg SynskeP, drap der du forsvarer deg selv, skal taes som forsvaring, jeg kunne ikke vrt mer enig med deg, jeg synes utrolig synd p henne, jeg s videoen, og blir sint og frustrert. St p med bloggingen. Loooove Looove Sommerjentaa. Ha en fin Lrdagskveld. :) <3

Maria<3

22.05.2011 kl.02:44

Visst kan det forsvares det hun gjorde.,Hun besyttet seg selv og barna sine.., hvem ville ikke gjort det !!?!!! Og var vel i sin fulle rett til det. Hun har hatt straff nok mener jeg !!

Nr samfunnet er slik som de er , att voldsmenn gr fri etter 3 dager s er det noe hakka gale..., N har jeg dette litt tett p meg akkurat n da min beste venninne forleden ble angrepet i sitt hjem av sin tidligere ex mann, han slo hun ned og banket hun med barna sovende i rommmet ved siden av.., Han dreit oppi om barna hrte de eller kom inn , han sa : Du er en hore og barna er nok uansett ikke mine,. jeg har ingen ting og tape sier han... mannen er rusmisbruker og har en ordre om utsendelse noe jeg betviler vil skje !!

Livet hennes skulle gjres om til ett helvete, han truet med og drepe barna , sine egne barn p 1 og 6 , frst hennes barn s broren hennes!!!! Skremmende!! Venninnen min havnet p sykehus og var der i nesten en uke, han ble satt fri etter to eller tre dager , med lfte om og aldri gjre slikt mer !?!! Og han fr hverken nrme seg hun eller barna, sklart.. Og hun har ftt volds alarm.

Men hva hjelper det om han virkelig nsker og skade hun eller et av barna , selv om jeg ikke kan tro det, han har aldri gjort slikt fr , men det var s graverende og ekkelt , hun har s klart blitt fryktelig redd etter denne episoden , og kan ikke med det frste bo hjemme!!

Dette pga. att vi har ett system som beskytter lov brytere og voldsmenn , s skal hun mtte g rundt og vre redd og flytte ut fra sitt hjem.. Hvor er logikken , det er jo ikke riktig...., Og om han forsetter og slikt skjer igjen og igjen HVA DA.., i de tilfellene kan man forst att man gjr slutt p det mennesket, samfunnet er det jo ikke hjelp fra s hva gjr man da.., lar ett menneske delegge deg selv og dine barn....? tror folk vet lite om hvordan det egentlig er og vokse opp med vold rundt seg.................

Inger J

22.05.2011 kl.09:52

Fatter ikke at hun ikke valgte og ta med seg barna og flytte til et hemmelig sted.

Det fins andre muligheter en og ta liv.

Men ikke alle tenker og gjr som meg.

Jeg stakk, men lider den dag idag.

Resten forblir usagt her p din blogg.

Men tror ikke folk kan sette seg inni dette , fr man har vrt i en slik situasjon selv.

Ha en fin dag

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.11:08

Inger J:I dette tilfellet her forstr jeg at hun ikke valgte ta barna med seg stikke.Hvilket liv ville hun og barna ha etter det ? Et liv i konstant redsel for at han en dag ville finne dem.

Jeg mener at hun gjorde det eneste rette for kunne f seg et tilnrmet normalt liv videre.

At hun og barna vil lide resten av livet etter hva som skjedde med dem,er det vel ingen tvil om,s p mange mter blir ikke ektemannen og det han gjorde borte for dem.Han vil alltid hjemske dem.

du deler vel skjebne med mange andre,hvordan man reagerer m vre opp til hver enkelt,det handler om overleve selv.

Takk s mye for kommentar.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.11:10

Sommerjentaa. Mitt liv.:Alle skal kunne forsvare seg selv og sine barn.Det er en menneskerett.

Takk for kommentar,Sommerjentaa og ha en fin dag videre.Hilsen synskepeggy.

Inger J

22.05.2011 kl.11:16

Ja , det er yet som ser SP. Jeg vet ikke om jeg er helt enig men.

Det er system som har sviktet ,og ikke gitt henne den tryggheten hun trenger for seg selv og sine barn.

men , jeg tror jeg enda en gang ville valgt og ta den andre utvegen istedet for et drap.

Rettsvesnet har ikke peiling p hva folk gjennomgr med voldelige personer i sin nrmeste omkrets. Det er s lett og snakke og dmme.

Det er s lett og dmme.

Det jeg fikk fra politiet da jeg snakket med dem, var rett og slett en trygghet om at de passet p meg og telefonnummeret til et par betjenter som da bodde i min nrhet, og kunne vre p plass innen kort tid.

Og han fikk beskjed om og holde seg vekk fra meg.

Og heldigvis, s hrte han p politi og holdt seg unna.

Men ikke alle blir behandlet like bra av politi heller, de fr ikke den hjelp de trenger.

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.11:25

Maria:Hei igjen,Det er fryktelig trist hre at venninnen din er utsatt for vold.Og jeg hper virkelig at det ordner seg for henne.Din venninne,som Shannon er offer for systemet som ikke fungerer i det hele tatt.

Hun opplevde at systemet,fra nrmeste familie til rettsapparatet,sviktet igjen og igjen,til slutt tok hun denne avgjrelsen som hun sg som den eneste vei ut.

Det er ikke bare Shannon og hennes barn som lider under dette,alle hennes nrmeste og venner er berrt av det.De m samtlige n leve med at de gjorde ingenting for hjelpe henne.Jeg mener at alle involverte parter som holdt seg passivt vitner til omstendighetene,er skyldige i det som skjedde.

Etter det frste slaget blir livet aldri mer det samme....

Ha en fin dag.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.11:36

Inger J:Kan du forst at hun drepte ham ? Om du kan forst det,hvordan kan du la vre forsvare det ? For meg er ikke det mulig.

Rettsvesenet har ikke peiling,de har en grunnlov forholde seg til,men grunnloven gir rom for "synsing" og man tolker den forskjellig.Da er man overlatt til "synsingen" til vedkommende advokat eller dommer.At loven gir rom for "synsing" er i utgangspunktet ment for at man skal kunne bruke sunn fornuft i tillegg til lovverket i alle saker.Noen innenfor rettsapparatet er flinke til bruke den muligheten og bruker den p helt riktig mte,men de fleste er det ikke,dessverre.Man m forst for kunne "dmme" riktig og de frreste forstr,noe som ikke rammer dem selv.

Det var vel en "snill" voldsmann du var ute for,de fleste av dem er ikke s medgjrlig og de hrer slett ikke p politi eller andre myndigheter.Hadde man gjort det,hadde ingen trengt voldsalarm.

Hilsen synskepeggy.

Inger J

22.05.2011 kl.11:48

Nei jeg kan ikke forst at hun drepte ham, dag jeg er imot drap som et virkemiddel.

Jeg mener andre midler br taes i tak, fr et drap

En grunnlov, og synsing er fine ord, men det hjelper ikke mennesker i nd i alle tilfeller.

Da m det andre virkemidler til mener jeg.

Snill og snill. Heller jeg som er tff og slo i fra meg p andre omrder.

Ikke alt lses med vold.

Jeg brukte andre virkemidler, som i etterkant viser seg og vre det smarteste, uten at noen ble synlig skadd.

Og vold det kan vre bde psykisk og fysisk.

Ikke alle er sterke nok til og st oppreist etter og ha brukt alle sine krefter p........................

Inger J

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.11:55

Inger J:Jeg er egentlig enig med deg,drap skal i utgangspunktet ikke vre et alternativ.Men i noen tilfeller,slik som dette,kan jeg allikevel forsvare det.

Mennesker i nd trenger en ting,forstelse for sin situasjon,fra alle parter involvert.Handler man ut i fra forstelse,kan man ikke gjre feil.

Hilsen synskepeggy.

Inger J

22.05.2011 kl.12:07

Ja de trenger forstelse, og at det settes inn strakstiltak nr de kommer og ber om hjelp.

Men da m de som skal hjelpe f bruke alle de midler de har, og ikke ha innsnevret tilgang til og hjelpe p.g.a lover og regelverk, som skal hjelpe et voldsoffer, enten det er fysisk eller psykisk vold det er snakk om. Men s lenge ingen tar dette alvorlig, ja da ender det slik dessverre.

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.12:33

Inger J:Problemet er at s snart man er i kontakt med systemet er man blitt et nummer og en saksmappe.De som behandler saken behver ikke (og gjr ikke) se personen bak,ingenting blir personlig,bare tall et nummer i rekken av utallige.Det kalles byrkrati,den eneste styreform i verden der man ikke trenger vise menneskelighet i en "effektiv" saksbehandling.Byrkratiet forutsetter at man ikke viser menneskelighet for gjre en "god" jobb.Byrkrati er ogs den eneste styreform som gir rikelig rom for ansvarsfraskrivelse fra alle hold i alle offentlige systemer.Det er de vanlige menn og kvinner,som av forskjellige grunner m benytte seg av systemet som fr svi,ikke de "geniene" som fant p byrkratiet.

Phu...der fikk jeg sagt det ogs,min misnye med byrkratiet.

Hilsen synskepeggy.

Catzy

22.05.2011 kl.13:01

Jeg kan forst hvorfor hun reagerte slik hun gjorde, selv om jeg mener at vold ikke er en alternativ lsning. De ferreste av oss, heldigivs fr man si, kan ikke sette seg inn i hvordan kvinnen har hatt det, og handler man i klart selvforsvar skal det tas med i omstendighetene. I denne sammenhengen har jeg forstelse for hvorfor hun reagerte slik hun gjorde, selv om jeg mener at det ikke var noen lsning.

Her er det tydelig stor svikt i systemet, og lite oppflging av voldsofret! Det ser vi ellers i samfunnet ogs. Hvor mange drap skjer ikke rlig pga at voldsofferet kanskje bare fr en trygghetsalarm. Er det slik at det m et drap til fr at voldsofre blir tatt alvorlig?

I slike selvforsvarssaker skal omstendighetene tas til etterretning, og det er for hjelpe voldsofferet, og det mener jeg er bra!

Politikerne M inn p banen for bedre vilkrene for et voldsoffer! Slik det er i dag, er det for DRLIG!

Ha en fin dag, Synskepeggy;=)

Inger J

22.05.2011 kl.13:05

S ser man hvor mange som mister livet i en slik liste/K ogs.

Kan ikke se at en sak er behandlet rettferdig.

S lenge det gagner dem selv , s er alt ok.

Ja jeg har mistet helt troen p styre og stell i Norges land, men tror ikke det er s mye bedre i andre land heller.

Synd det er s mange som m bte med livet i ventetiden p at ting skal skje.

Ja det er godt og f spy ut litt galle mot byrkratiet en gang i blant, ikke at det hjelper s mye, det bedres neppe p kort tid, hehe

- Inger J

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.13:10

Inger J:Helt enig og takk IngerJ.

Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.13:17

Catzy:Hei igjen Catzy.Jeg er helt enig med deg.

Det hjelper vel lite at politikerne kommer p banen nr samtlige kan gjemme seg bak byrkratiet....

Nr det er sagt,m jeg legge til at Shannon dokumenterte volden over flere r bde mot seg selv og barna.Tok bilder av skader p hele familien,skreiv dagbok,sykehusjournaler osv.Advokaten hennes sier at hun ikke har gjort noe galt,og jeg er enig i det.Om ikke dette er selvforsvar,s forstr ikke jeg hva som er det.

Takk s mye for kommentar og ha en fin dag du ogs.Hilsen synskepeggy.

Inger J

22.05.2011 kl.13:46

Bare hyggelig.

Mange kan ha en ryggsekk, som er vond og snakke om.

Men da er det godt og kan snakke uansett hvem det er.

Selv om man ikke er enig i alt, s m man gi et menneske en sjanse, vi er alle forskjellig.

Takk for det.

Maria<3

22.05.2011 kl.15:36

Men dere som nevner her att hun burde rmme/ stikke av fra mannen.., mange rmmer bort , men mannen finner dem igjen , nytt gjemmested , blir funnet igjen... Hvilke liv er det for barna da....., Er jo ikke slik man skal leve !! Barn i skjul blir delagte , det er ikke noe liv...

Skal man leve i skjul for alltid.. Er ikke alle voldsutvere som lytter til politi og holder seg unna , langt derfra ,dem bryr seg fint lite om besksforbud og slikt , S hva da?!!

Jeg tror mange kvinner prver veldig mye fr dem gr til det skritt og gjr noe slikt , det er jo ikke det att noen vil ta livet av noen.., men man m jo forsvare seg. Og om noen plager livet av deg og dine barn s forstr man att enkelte tyr til og drepe , for og beskytte seg selv , samfunnet hjelper deg jo ikke!!

Eller skal man selv bare bli drept selv..?!! Mange kvinner som blir mishandlet er ogs ofte veldig kuet , og tr ikke g i frykt for konsekvenser.

Det burde jo vrt mye strengere straffer for vold mot kvinner og barn , i dag er det latterlig lavt , du kan banke , sl og true , og fr noen dager i buret, det skammelig!! , Ett hn mot de berrte!!!!

Jeg vil anbefale en bok : P FLUKT skrevet av Lisa marklund , den er bare rystende og skremmende , man kan bare ikke tro... En sann historie om en kvinne fra Svergie som gifter seg med en muslim og blir mishandlet.. hun gr fra han men han forseter terroren mot hun og hennes familie , hun rmmer med sin nye mann og barna men blir funnet igjen og igjen og igjen, konsekvensene for denne familen blir store .. Og det viser s ett system som ikke virker., Hvordan det og leve i skjul pvirker barn. Jeg har lest boken to ganger, vil anbefale den p det varmeste , en ndvendig og utrolig viktig bok.

Hper hun Shannon fr vre i fred , hun har forsvart seg , noe ALLE ville gjort om dem var i hennes sko!!!

Livet mitt som klarsynt.

22.05.2011 kl.18:25

Maria:Hei igjen,jeg er enig med deg,i dette tilfellet var det ikke et alternativ rmme.Bla.fordi at ektemannen alltid truet med at han ville finne dem og drepe dem.Han hadde sagt at om han kom i fengsel ville ikke det stoppe ham i forsket p drepe dem,da ville han skaffe seg noen p utsiden som kunne gjre jobben for ham.Det er umulig leve slik.

En gang var Shannon en nydelig ung jente,lykkelig,ressursterk,nysgjerrig p livet og med fremtiden fremfor seg.Alt dette blei tatt i fra henne.Er ikke det ogs - om ikke verre enn - ta liv ? Det synset jeg man m sprre seg selv.

Hilsen synskepeggy.
Fittigrisen, jeg blir helt mlls - mlls.

Iceman

23.05.2011 kl.19:45

Hei!

Jeg er enig i at i ekstreme tilfeller, kan drap forsvares.Slik som dette tilfellet i innlegget ditt.

Selvforsvar,og for forsvare sine barn.

Tror ikke det er muligt for mennesker som ikke har opplevd det selv vite hvor grusomt det m vre leve i konstant frykt og redsel.

Har lest boken P FLUKT,og det er en bok som virkelig engasjerer og som fr deg til tenke p den i ettekant.....virkelig annbefale...

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vrt klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det ndelige og lever hver dag i takt med min egen ndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svrt kritisk til det kommersielle alternative miljet og mener at det alternative miljet i alt for stor grad bidrar til at man fr oppfatning av at ndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det ndelige er uoppnelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg hper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til lette litt p det mystiske slret og at flere finner sin egen ndelighet og tar det store steget mot vge leve i den p sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner m nskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles flger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjstjernen.Den enkle filosofien er s lett flge og s sann. Ellers er jeg svrt samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits