Omsorgssvikt ?

Det er p hy tid at debatt om dette alvorlige tema kommer ettertrykkelig p dagsorden,ikke minst fordi at stadig fler blir rammet i alarmerende stor grad.Mange triste skjebner flger i kjlevannet her.Det er nok mange delte meninger og mange delte meninger om hvem som har skylden.Jeg er enig i at foreldrene har en liten del av skylden,men det er mange flere aktrer som m pta seg skyld i dette.Dessverre,som regelen har blitt skyver man all skyld og alt ansvar over p foreldrene for dette ogs.

En norsk lege hevder at sykelig overvekt kan vre omsorgssvikt !

I 2007 var det en sak der barnevernet skal ha fratatt en mor omsorgsretten for sin da 12 r gamle datter som veide over 100 kg.Det var frste gang barnevernet brukte overvekt som begrunnelse for at foreldre skal miste omsorgsretten.I denne saken skal det ogs ha vrt andre grunner,men hovedbegrunnelsen for at hun mistet omsorgsretten var fedme.

Det er mange mrketall og grensen for overvekt / sykelig overvekt er mildt sagt meget flytende.Det antas vre 180.000 norske barn som sliter med overvekt,i grenselandet sykelig overvekt.Er det virkelig lurt la barnevernet overta omsorgen for det stadig kende antall barn som blir rammet.Barnevernet er ikke akkurat godt rustet til ta ansvar for alle de barna de allerede har i sin varetekt.I denne saken m man ta ansvar for mange barn om man tar ansvar for ett,man kan jo ikke ta ansvar og omsorg for ett overvektig barn og ikke for ett annet,det blir feil.S her blir det alle eller ingen.Har barnevernet nok kompetanse, og ikke minst,men kanskje viktigst,nok kapasitet ?

Det skal jammen bli spennende se hvem man mener er kompetente nok til fordele skyld og omsorgssvikt i slike saker.Skrekk og gru om det blir barnevernet.Jeg ser mrkt p situasjonen,som kjent s har ikke jeg s hye tanker om barnevernet fra fr av.Jeg er redd for at det gr prestisje og karrierejag og maktmisbruk i slike tilfeller ogs,som med utallige andre tilfeller innen barnevernsomsorg.Stakkars barn og stakkars foreldre om dette skulle bli en realitet.Det kan fort bli mange som blir "fritt vilt" og offer for barnevernets arbeidsmetoder og dagsform.Det kan fre til mange "stygge" saker fremover.

Er sykelig overvekt,som flge av omsorgssvikt,god nok grunn til frata foreldrene omsorgen ?

Hilsen synskepeggy.

19 kommentarer

Marianne B.

08.09.2011 kl.12:24

Jeg fr gsehud.. og jeg blir redd... Barnevernet er ikke akkurat kjent for tr forsiktig, og jeg registrerer med gru at det gr prestisje i mange saker.. Og vi foreldre?? Vi har faktisk ikke en dritt vi skulle ha sagt hvis de bestemmer seg for noe.. Dette er skumle greier, uten andre kontroll organer.. Her kan maktmisbruket rde uten at det tilsynelatende er noen som reagerer.

Livet mitt som klarsynt.

08.09.2011 kl.12:43

mariabraaten:Ja,helt enig med deg.

Du skriver min tanke nyaktig.

Jeg er skremt,jeg og.Ikke minst pga at grensene for overvekt/sykelig overvekt ikke er klare nok.Ingen vet pr dags dato hvem som kvalifiserer i kategorien sykelig overvekt som flge av omsorgssvikt.Er det ALLE som har noen kilo for mye....

Foreldre har ingenting de skulle ha sagt,de er bare en knagg til henge skyld og ansvar p.

Takk s mye for kommentar.Hilsen synskepeggy.

ufo

08.09.2011 kl.15:47

Barnevernet er altfor dumt,dem gjr ikke jobben sin,de skal hjelpe barn. Men i stedenfor gjr dem livet dems til et helvete. Det er rett og slett fryktelig. Nr dem begyner ta fra barna pega overvekt er det noe som er fulstendig galt med systemet,de burde heller hjelpa familien med f ned vekta p den jenta. Nr de tar den jenta til seg vil det trulig dlegge livet til den jenta.

Hper det snart gr opp for de som styrer der at det ikke funker lenger. Har hrt om mye fryktelig som har skjedd der.

Livet mitt som klarsynt.

08.09.2011 kl.20:01

ufo:Barnevernet er ikke dummere enn at hele etaten er ondskapsfulle og maktsyke s det holder.P det omrdet er de meget smarte.Beklager mtte si det - igjen,jeg har ingen tillitt til barnevernet,what so ever.

Jeg er helt enig med deg i kommentaren din her,mye tragedie og elendighet flger i kjlevannet av barnevernets innblanding.

Takk s mye for kommentar og ha en fin kveld.Hilsen synskepeggy.

Toril

08.09.2011 kl.22:30

Dette var et kjempebra innlegg, og jeg er kjempeenig med deg! Det er en skam. Barnevernet skal hjelpe de barna som trenger det, men i stedet for delegger de for seg selv, og mange barn. Det har det jo vrt flere eksempler p i media (tv og avisoppslag).

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor barnevernet skal bruke s mye makt at det delegger unge mennesker i stedet for hjelpe dem. Blir kjempelei meg bare ved tanken, og jeg har lyst til bare ta omkring de stakkars barna/ungdommene for vise at jeg bryr meg om dem!

Tusen takk for et kjempeflott innlegg. nsker deg en kjempefin torsdag kveld!:)

Bloggklem fra Toril

Livet mitt som klarsynt.

09.09.2011 kl.08:40

Toril:Det verste som kan skje er at barnevernet fr satt klrne i disse barna og deres foreldre.Barnevernet har ikke den ndvendige kompetanse til hjelpe dem,ingen av barnevernets ansatte er medisinsk utdannet (s vidt jeg vet)og det er medisinsk kompetanse disse barna og foreldrene trenger.

Barnevernet er en tragisk og skandaleomsust etat,det er p tide at hele etaten legger inn rene og takker for seg.Det siste eksempelet p det er Ragnhildsaken.

Takk s mye for kommentar og ha en fin fredag og god helg.Bloggklem.Hilsen synskepeggy.

Anne

09.09.2011 kl.14:22

Hmmmm.. tror ikke dere er helt klar over hva barnevernet egentlig gjr!!!! Over faktisk hvor mange barn som blir reddet...dvs. mishandling av foreldre....overgrep....barn blir forlatt slik at foreldrene kan g ut finne sin daglige rus... jenter / gutter som plutselig ender opp med den daglige ansvaret for yngre ssken..f de p skole ...daglig mat...og da ender gjerne disse barn opp som rusmisbrukre...for de orker rett og slett ikke mer...

Eller er det slik at det er bare helt greit...mener dere at disse barna ikke skal bli tatt hnd om av barnevernet......at de har de bedre hos sine foreldre....???? er det greit at babyer som har brudd i hode bare skal bli hos sine foreldre.... at de blir delagt om de havner hos barnevernet...

Jeg bare lurer...

Ha en fin fredag.

Maria<3

09.09.2011 kl.14:49

Selvsagt br man prve og gi barna sunn mat , og ser man att barnet har annlegg for overvekt s br man jo vre forsiktig og ikke trykke i dem for mye mat /godteri ... Og Om man har ett svrt overvektig barn "hva som er overvektig i forhold til hyde avgjr jo leger" , s br man jo gi sunnere mat , mindre mat etc.. det er jo foreldres ansvar att barna fr i seg riktig rnering.....

MEN ... Grunnen til overvekt kan skyldes ulike sykdommer , eks. hormon forstyrrelser , rett og slett en feil i kroppen som gjr att man legger p seg myye mer enn andre selv om man spiser som "normalt"... Og att BV skal ta ut ett barn av sitt hjem pga. overvekt blir feil , da ender dem jo mest sannsynlig opp som rusmisbrukere i tilegg ... Barn i Bv klarer seg desverre svrt drlig.

Men BV kan jo komme med noen tiltak , i form av oppflging fra sakkyndige p omrdet da lege /kostholdsekspert.

Det er utrolig trist att Bv har s mange stygge saker , nr man setter seg litt inn i forskjellige saker , s er det ofte store feil og alt for stort makt misbruk .. Og svrt f av de barna /ungdom som er under BV er fornyd... , er jo dem man m lytte til ...

Jeg var ikke s kritisk til Bv fr , jeg trodde ikke dem kunne dure i vei slik dem mtte nske...

Jeg trodde ikke Bv kunne ta barn ti timer etter fdsel , med mindre man er ruset , men det blir gjort desverre !!

Anbefaler deg og lese anettes92 blogg, nummer 52 p blogg lista , hun ble fratatt snnen noen timer etter fdsel , og da er jo ingen TILTAK prvd , det er jo ikke lovlig og ta barn bort slik og absolutt ikke til barnets beste. Hun fikk ikke lov og komme m mdrehjem engang , selv tror jeg ikke hun hadde trengt det , men hun stilte seg selvsagt villig !!

Det jeg grunner over det er att rusmisbrukere fr s utrolig mange sjanser , ja jeg kjenner mange , og herlighet .. Mange av dem har ftt bde 3-4 sjanser , og barna har selvsagt blitt skadelidende under dette. Det virker som om Bv gr etter barna til de som har vrt barnevernsbarn , de som dem kjenner til fra tidlig av , eller jeg vet ikke..,

Men jeg skjnner ikke hvordan en som ruser seg p alt fra a- skal f komme p mdrehjem , mens en som er hjemme og forbereder alt til den lille og gleder seg stort ikke skal f en sjanse , javisst er det bra att dem med rus promlemer fr en sjanse til og skjerpe seg , men andre m jo ogs f det...

Da jeg og venninnen min som har vrt p mdrehjem var i byn for tid tilbake , s sttte vi p en jente hun kjente fra mdrehjemmet , den eneste jenta som ikke hadde gdt i "sprekk" der og den eneste som IKKE fikk beholde barnet sitt.. Jeg bare h , hvorfor det : Nei , hun hadde ikke s bra samspill med barnet ..,

Denne jenta virket helt normal p meg , litt stille / rolig og tilbakeholde , Her kunne vel BV hjulpet hun i hjemmet da vel , ikke rive 1 ringem bort fra hun...

Uansett , man blir bare veldig forvirret av enkelte saker og p hvilket grunnlag barna er tatt ... Jeg mener att vi absolutt trenger ett Barnevern , men da m det virkelig vre ett vern for barna ogs , der barn som lider fr HJELP !! For det er mange som virkelig ikke har det bra i sitt hjem , dem opplever vold /seksuelle overgrep osv , vi trenger jo noen som kan hjelpe barn som blir utsatt for slikt.

Men alle disse grsone sakene , der foreldre ikke har nok blikk kontakt , mye viss vass , kanskje ett famile vern hadde vrt noe , der man setter tiltak og hjelp inn i hjemmet , hjelper man foreldrene s hjelper man jo barna....

Og ta barn bort fra det kjente og kjre vil sjeldent vre bra , Bv barn ender ofte opp med rus problemer , selvmords statistikken blant dem er hyere .. Mange blir delagte . Og da er dem under ansvar av dem som skal hjelpe , da er virkelig noe galt. Selvsagt gjr Bv ogs endel bra ting , men det skulle jo bare mangle .. dem er jo en hjelpe innstans.

Huff , ble laangt dette , men mener du att vi ikke trenger noe vern for barn i det hele tatt ? ... Det m vi jo , dem er tross alt de minste og svakeste i samfunnet , og vi trenger en etat til og kunne hjelpe /sttte dem nr foreldre /omsorgspersoner ikke kan eller klarer ...., Men der m bli gjort skikkelig og riktig., og etter loven !!

Livet mitt som klarsynt.

09.09.2011 kl.16:46

Maria:Hei igjen.

Barnevernet slik det fremstr funker IKKE.Barnevernsetaten slik den er burde legges ned.Det burde vre ett vern for barna og ett vern for foreldrene,uavhengig av hverandre.P den mten hadde man iallefall fratatt barnevernsansatte utve makt og maktmisbruk etter eget forgodtbefinnende overfor foreldrene.

Selvflgelig skal barn som trenger vern utenfor foreldrene ha det,men foreldre trenger ogs vern mange ganger, MOT barnevernet.

Dette hadde ikke vrt noe tema om barnevernet kunne vise til noen flere suksesssaker,dessverre er det svrt f saker barnevernet har vrt innblandet i som har ftt et lykkelig utfall.De svrt f sakene jeg har hrt om som har ftt et lykkelig utfall er uten unntak de sakene der foreldrene har hatt ressurser,tid og krefter nok til kjempe mot barnevernet og deres vedtak.

Takk s mye for kommentaren din,Maria<3.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

09.09.2011 kl.16:48

Anne:Takk s mye for kommentar.

Les kommentaren min til Maria<3.

Ha en fin fredag du ogs.Hilsen synskepeggy.

Maria<3

10.09.2011 kl.00:46

Ja.. M si meg ganske enig med deg ... Det ser desverre ikke ut til og fungere noe srlig...

Og mye kommer an p hvor man bor , Bv kan vre bra p ett sted og ubrukelig pett annet , noen blir bra behandlet , andre ikke ... Slik kan det jo ikke vre.

Som du sier dagsform og sikkert mye trynefaktor , hper det kan bli en endring slik att ikke dem sitter med s mye makt , det er ikke bra.

opprustning og nye retningslinjer , nr noe ikke fungerer i ett samfunn s m jo noe gjres , og dette er jo ett av det vikstigste satnings omrdene , barn og deres rettigheter for en god barndom !!

Model Day Studio

15.09.2011 kl.10:15

En god tankevekker, bra skrevet!

dropsofmylife

15.09.2011 kl.11:30

Jeg synes ikke noe om barnevernet.. Jeg har to venninner som har mistet barna sine.. Hun ene er samboer med faren til barna sine, og hun har de to eldste barna. Den yngste ble tatt p sykehuset ettersom jeg har skjnt :(

Ev av disse venninne mine, er n 18 r. hun har en datter p 3 r. Dere har sikkert lest om henne i avisene, hun ble voldtatt jevnlig i over et r av fosterfaren sin som er ansatt i BUFetat.. Datteren hennes bor n hos den gamle fostermoren (som ikke oppdaget det seksuelle misbruket) Og hun fr lov til treffe datteren sin 1 gang i uken..

15.09.2011 kl.12:21

til en viss grad. foreldre han ansvaret for barn helse, frem til de er 18. drlig helse er omsorgssvikt bde fysisk og psykisk

Livet mitt som klarsynt.

15.09.2011 kl.14:11

Anonym:Mener du at alle overvektige barn har drlig helse og at det er foreldrenes skyld.Det er jeg ikke enig i.Bla.fordi at overvekt ikke alltid (sjelden) resulterer i drlig helse.

Jeg forstr i grunnen ikke hva du mener med denne kommentaren,s det blir jo min tolkning av det du skriver som blir mitt svar.

Hilsen synskepeggy.

mikaelsblogg

16.09.2011 kl.07:59

Barn br slett ikke f den belastningen det er bli fratatt sine foreldre, i tillegg til at de sliter med overvekt. Da br det heller treffes tiltak der noen kommer inn med hjelp i familien!

Livet mitt som klarsynt.

16.09.2011 kl.10:02

mikaelsblogg:Jeg er helt enig i det.Hjelp i hjemmet uten barnevernets innblandig,men med hjelp fra helsesster p skolen,fastlege,ernringseksperter osv.Jeg tror det er det rette.Barnevernet har ingenting i en slik behandling gjre.Uten barnevernets innblanding har man hundre prosent strre sjanse for f et vellykket resultat.

Takk for kommentaren.Hilsen synskepeggy.

Jitte

18.09.2011 kl.11:28

Jeg har vrt beredskapsforelder for ungdom i flere r, og har som sdan hatt nr kontakt med barnevernet. Jeg m innrmme at jeg etter ha lest dette innlegget og kommentarene dine, lurer p hva slags kontakt du har hatt med barnevernet. Barnevernet jobber som oftest i revis sammen med familiene fr man i svrt sjeldne tilfeller er ndt til g til det drastiske skrittet fjerne barn fra foreldrene sine. Da er det revis med hjelp som ligger bak, og grov omsorgssvikt som er rsaken. Jeg har vrt i den uheldige, men samtidig heldige, posisjonen at jeg har vrt p mottakssiden av barnevernet, dvs. at jeg har ftt delagte barn og ungdom inn i huset mitt. Og det er ingen tvil om at dette er delagte barn, resultatet av revis med omsorgssvikt.

Jeg har ogs vrt p barnehagesiden, og har med selvsyn opplevd foreldre som har flyttet fra kommune til kommune for forske unng at barnevernet skulle klare "henge med". Hvis det ble sendt inn en bekymringsmelding fra barnehagen (og rsakene kan vre mange, personlig har jeg opplevd barn som har blitt bragt inn om morgenen med bsjebleier som ikke har vrt skiftet p et halvt dgn, eller barn som kommer uten pledd i vogn, uten votter og lue, nr det er flere kuldegrader), og etter frste kontakt med barnevernet, s har plutselig mor&barn flyttet til en annen kommune...

Livet mitt som klarsynt.

18.09.2011 kl.20:35

Jitte:Jeg forstr godt at foreldre rmmer om de har barnevernet etter seg.Det hadde jeg ogs gjort.

Hilsen synskepeggy.

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vrt klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det ndelige og lever hver dag i takt med min egen ndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svrt kritisk til det kommersielle alternative miljet og mener at det alternative miljet i alt for stor grad bidrar til at man fr oppfatning av at ndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det ndelige er uoppnelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg hper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til lette litt p det mystiske slret og at flere finner sin egen ndelighet og tar det store steget mot vge leve i den p sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner m nskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles flger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjstjernen.Den enkle filosofien er s lett flge og s sann. Ellers er jeg svrt samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits