Vandelsattest - ikke verdt papiret den er skrevet på !!

Jeg var så dum at jeg trodde at plettfri vandelsattest var en forutsetning for at man kunne få jobb i yrker som bla.innkluderer barn.Vel,jeg trodde feil og har vært styrt av falsk trygghet alt for lenge.Det skal det imidlertid bli en brå slutt på nå.Jeg skal ikke være så naiv lenger at jeg tror at andre er like opptatt av mitt og andre barns trygghet som jeg er selv.Det er i så fall bare på papiret og knapt nok der.Ikke søren om jeg sender avgårde min datter på noen som helst fritidsaktiviteter før plettfri vandelsattest er lagt på bordet.Selv da er man ikke trygg,men tryggere.Som foreldre har man jo heller ikke krav på å få vite noe og den,i dette tilfellet straffedømte,er beskyttet av taushetsplikt og andre beskyttende rettigheter,som foreldre ikke har,om foreldre uttaler seg,blir man straks stemplet som fordomsfull og andre lite hyggelige stempel.

En tidligere fotballtrener er dømt til fengsel for å ha kommet med grove trusler mot to unge jenter.Det dreier seg om voldtektstrusler mot to jenter på 15 og 16 år som han tidligere har vært trener for.Det verste av alt er at mannen har blitt straffedømt tre ganger før.To ganger for sex med mindreårige og en gang for besittelse av barneporno !

Måtte Gud forby at det noengang blei kjent hvem dette er,slik at foreldre og barn kunne få en sjanse til å beskytte seg selv mot slike...

Vandelsattest,som skulle beskytte barna er altså null verdt.Ingen kan ha bedt denne mannen om å fremlegge plettfri vandelsattest før man ga tillatelse til at han fikk omgås barn.Eller.....kanskje han fikk jobben uansett hvordan hans vandel er...når man har to straffedommer på seg fra før og allikevel lar han jobbe med barn og unge,så tenker man sitt...

Hilsen synskepeggy.

 

18 kommentarer

Maria<

29.10.2011 kl.16:55

Men man MÅ ha vandel for og arbeide med barn og ungdom. Skal man eks. jobbe i barnehage /skole må man ha vandels attest , og det skulle jo bare mangle.

Ingen som har begått overgrep har noenting i arbeid med barn / unge og gjøre .. Helt utrolig att denne mannen har fått jobbe med unger .. det må jo være en kjempe glipp ... att dem har "glemt" spørre om det ... Fysj og fy !!!

Livet mitt som klarsynt.

29.10.2011 kl.17:05

Maria<:Hei igjen,Maria.

Ja, man må ha plettfri vandel for mange yrker og frivillige verv - men nå tør jeg ikke stole på at det blir håndhevet lenger,dessverre.Det ser ut for at "det heter seg det" bare på papiret.

Om det er slik at det har skjedd en glipp,at man har "glemt" å be om å få det fremlagt,mener jeg at det bør få konsekvenser for den/de som "glemte" også.Det bør betraktes som grov tjenesteforsømmelse og tjenesteforsømmelse er oppsigelsesgrunn.

Hilsen synskepeggy.

Tove

29.10.2011 kl.17:23

Enig med deg her!

Grimsmo:)

29.10.2011 kl.17:26

Jeg er enig med deg, jeg mener det at når det gjelder overgrep og trusler mot barn, så skal man ikke få jobbe med barn. Men jeg selv har sitti inne, og jeg vil tørre å påsta at jeg ville vært en kjempe ressurs og en morsom tante i en barnehage. Har tidligere jobbet i 3 forskjellige barnehager, hvor jeg har trivdes kjempe godt. Jeg har sonet en dom på 4 mnd pga vold, vold mot en mann.. Det vil ikke si i mitt tilfelle at jeg ikke er egnet å jobbe med barn.. Eller mener du det?

U

29.10.2011 kl.17:31

Så fin blogg du har! :-) Kommenter tilbake? :D

Livet mitt som klarsynt.

29.10.2011 kl.17:32

Karoline Grimsmo:Jeg er sikker på at du har rett,du ville nok vært en glede og en ressurs uansett hva du måtte velge å gjøre.

Jeg mener først og fremst personer som er straffedømt for overgrep og annen utnyttelse av barn og ungdom.Det er et stort skille mellom å være straffedømt for overgrep mot barn og all annen kriminalitet - i mine øyne.

Hilsen synskepeggy.

Maria<

29.10.2011 kl.17:50

Ja .. Jeg kan ikke se annet enn att det må være en slags "glipp" .. for det skal være slik att i jobb med barn MÅ det foreligge plettfrivandel .. Og det gjelder likeså trenere som andre ansatte i barnehage og skole .. Om man ser på jobber står det alltid att plettfri vandel må foreligge FØR ansettelse !!

Og for dem som ikke har krevd det bør det også være en konsekvens ..,

For dette kunne fått fatale konsekvenser for ett eller flere barn !! Dem bør hvertfall gå gjennom rutinene sine engang til , noe slikt må jo ikke skje igjen .. men dem har jo vært MAX uheldige også da , att det er den galningen dem har ansatt ... vi er jo ofte slik vi mennesker att vi ønsker se det beste i folk ....

Jeg vet selv av egen erfaring da jeg var yngre og tok litt jobber rundtom i ulike barnehager att ikke alle styrere var like flinke på og kreve og få vandel fremlagt FØR man starter jobben .. Gikk ofte litt i glemmeboken for både meg og dem ... en gang leverte jeg vandels attest etter ett halvt år , en gang etter noen mnd .. men det er klart att så lenge alt er i orden så er det jo ikke noe problem ...

Men den dagen en styrer IKKE spør og det skjer noe og det viser seg att personen IKKE har plettfri vandel , da har dem jo ett kjempe problem.

Men nå er jo dette noen år siden , det har og skal være strengere i dag , loven sier att vandel skal foreligge FØR man starter i jobben.. Man blir litt bekymret når man vet att det runtdom kanskje ikke blir spurt om .. og att en som har så alvorlige ting på vandel kommer inn i yrket som trener .. det skal jo bare IKKE skje .. det er bare ikke rom for slike "glipper" .. !!

sisselfish

29.10.2011 kl.17:50

AMEN :) Se bare på saken i vågå, her skulle vel det vært undersøkt noen vandelsattester eller hva? Skammelig rett og slett.

Blogger klemz Sissel

Maria<

29.10.2011 kl.17:56

karoline : Du kan jobbe i barnehage. Det man må vise vandel på i barnehage er en sedelighets attest.

Du hadde nok hatt mye og tilført i ett slikt yrke :))

Og husker jeg rett så snakket jo du om att du ønsket og jobbe med vanskeligstilte .. Så det du henviser til skal ikke stoppe deg på noen som helst måte , og du er selvsagt ikke uegnet. :)

Livet mitt som klarsynt.

29.10.2011 kl.18:01

Maria<:Som jeg ser det burde kravet om plettfri vandel bare blitt strengere med tiden,men som det ser ut for så er det noen slappe ansvarlige rundt omkring.

Nå HAR jo slappskapen fått store konsekvenser i dette tilfellet - de to unge jentene.

Nå står de ansvarlige for dette for tur - de bør få sine strenge konsekvenser, de også.

Jeg har faktisk nulltoleranse og ingen forståelse for slike "forglemmelser" overhode.Som jeg ser det,finnes det null formildende omstendigheter her.

Det er ikke ofte jeg er nådeløs...

Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

29.10.2011 kl.18:05

sisselfish:Skammelig,sisselfish ! Det er langt forbi skammelig,skammelig er bare fornavnet.

Bare oppsigelse duger for ALLE de ansvarlige som ikke gjorde jobben sin og krevde framleggelse av vandelsattest,ja,for man må regne med at det ikke blei krevd...

Bloggklem fra synskepeggy.

Toril

29.10.2011 kl.21:31

Det trodde jeg også! Jeg har jobbet som førskolelærer i barnehage, som faglærer og spes.ped i ungdomsskolen, og nå er jeg fast vikar på musikkskolen. Jeg har alltid levert vandelsattest til mine arbeidsgivere! Da jeg var instruktør i turnforening fra 1980 - 1999 måtte jeg levere vandelsattest, og det samme da jeg dirigerte et ungdomskor i flere år!

Dette er så hårreisende at jeg finner ikke ord!

Ønsker deg en kjempefin lørdag, og en riktig god helg!:)

Bloggklem fra Toril

Livet mitt som klarsynt.

29.10.2011 kl.23:23

Toril:Hårreisende,ja.Det er bare fornavnet.

Dette er blant de ting jeg ikke trodde var mulig,rett og slett.

Håper bare at det får store konsekvenser for de ansvarlige for ansettelse av mannen.Til skrekk og advarsel for andre som kunne finne på å være for "slapp" til å kreve vandelsattest ved ansettelse.

For pokker,dette er for ille..

Bloggklem.Hilsen synskepeggy.

Aina

30.10.2011 kl.00:59

Det er dessverre altfor slapt! Mange med rulleblad jobber med barn og unge, selv om de er anmeldt, og dømt, for vold, trusler og seksuell omgang med barn og unge. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for idrettslag, barnehager og skoler å sjekke ut arbeidssøkere. Det SKAL sjekkes ut!

Mira`s Gotiske Verden

30.10.2011 kl.01:50

Enig her, de må jo sjekkes! Herremin!!

Jeg svarer deg her jeg på kommentaren du hadde til meg:

Tusen takk for svaret ditt:)

Det er som om det aldri tar stopp hos meg, det er det ene etter det andre og når det ser ut til å løse seg med en ting så snur det seg plutselig og så kommer det gjerne noe annet i tillegg, da sitter jeg med to problemer og sånn fortsetter det.

Akuratt nå ser jeg ingen løsning på en eneste ting, jeg bare eksisterer om dagen og blir kasteball mellom steder som skal hjelpe meg videre.

Jeg valgte ikke å bli i en slik tilstand (syk), havne på halv lønn, miste hjemmet mitt og alt som følger med rundt dette.

Belastningen det er å bo litt her og litt der, jeg har noen pusekatter som er det jeg har igjen av kos og da er det iallefall ikke lett å finne et sted og bo pluss at det må være rimelig. Møbler og det jeg eier i en garasje.

Men det værste er at jeg har ikke ork pga tilstanden (sykdommen) jeg har fått, jeg er jo totalt uten krefter, helt utmattet og vekten som raste ned til 38 kilo.

Alle vitamin/mineralprøver er på topp men hele kroppen brenner med kraftige smerter, hovne og stive håndledd/fingre, ankler/føtter og jeg har begynt å kjenne det i ryggraden. Jeg forklarer det som kraftig influensa x 10!

Ikke rart jeg ble utredet for kreft.

Men akuratt nå hadde jeg gitt blaffen i om det var kreft for da hadde jeg sluppet dette livet.

Dette har nå pågått så lenge at jeg har mistet troen på noe godt liv igjen.

Men jeg håper som deg at jeg klarer en dag å si at nok er nok.

Jeg har egentlig lagt fortiden bak meg, men da jeg skrev innlegget satt jeg å tenkte på at alle valgene mine opp igjennom årene stort sett har vært feil, det er så få riktige valg jeg har tatt.

Men det er ikke annet å gjøre enn å la dagene gå og orke å dra til lege/sykehus og DPS å prøve å ta tak i de tingene man klarer.

Men det er ikke rart man mister alt motet og har lyst til å gi opp...

Jeg lurer på hva galt jeg har gjort for å fortjene å ha det slikt men finner ikke svar.

Med hilsen fra Mira

Livet mitt som klarsynt.

30.10.2011 kl.16:25

Aina:

Livet mitt som klarsynt.

30.10.2011 kl.16:29

Aina:Det er alt for slapt,ja.Man våger rett og slett ikke tro på at regelverk som har til hensikt å beskytte barna blir fulgt opp.Dette er vel bare enda ett eksempel på alle de regler,forholdsregler og vedtak som er gjort som egner seg best og tar seg best ut på papiret.Overføre til praksis er for mye å forvente seg !

Hilsen synskepeggy.

Aina

30.10.2011 kl.16:30

Ja, det hjelper lite å ha regler og "kompetanse" hvis det ikke brukes!

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vært klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det åndelige og lever hver dag i takt med min egen åndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svært kritisk til det kommersielle alternative miljøet og mener at det alternative miljøet i alt for stor grad bidrar til at man får oppfatning av at åndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det åndelige er uoppnåelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg håper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til å lette litt på det mystiske sløret og at flere finner sin egen åndelighet og tar det store steget mot å våge å leve i den på sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjøre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner må ønskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles følger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjøstjernen.Den enkle filosofien er så lett å følge og så sann. Ellers er jeg svært samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits