Taushetsplikt - for enhver pris ?

Mtte mammas drapsmann p kjpesenteret

**Prrende fr ikke vite nr psykisk syke voldsmenn slippes ut

Mtte morens drapsmann p kjpesenter: - Livet stoppet opp.

(VG Nett) Eva Lilleen ble drept av en psykisk syk mann. Taushetsplikten hindrer familien i f vite nr han er p frifot i hjemkommunen.

Moren (54) var lrer og sykepleier, og hadde fulgt opp en rusavhengig, ung mann, som slet med psykiske problemer. Hun var en av hans nrmeste stttespillere. Men i 2005, i ruset tilstand,drepte han henne med kniv.

De sakkyndige i saken konkluderte med at han var psykotisk i gjerningsyeblikket, og sannsynligvis led av schizofreni. Drapsmannen ble dmt til tvungent psykisk helsevern.

Er du berrt av denne problemstillingen eller har tips?Kontakt VG og VG Netts journalister her!

VG har gransket 100 dommer mot 69 personer som er dmt til det samme. Det er ogs straffereaksjonen Anders Behring Breivik vil f, om retten slr fast at han var psykotisk og utilregnelig da han drepte 77 mennesker22. juli i fjor.

I s fall vil verken ofre eller etterlatte ha krav p f vite noe om behandlingen.

- Redde for mte ham

Mona Lisa sier det ville betydd mye for familien livskvalitet vite hvor drapsmannen befant seg. Men taushetsplikten rundt dmte pasienter er nrmest total.

Rettssakene hvert tredje r om mulig forlengelse av dommen, er den eneste pne muligheten til f ut informasjon.

- Vi er redde for mte ham og vet ikke hvor han kan bevege seg. Storesster mtte han tilfeldig p et storsenter i omrdet. Plutselig sitter han der og spiser wienerbrd. Da stopper verden opp. Et annet familiemedlem traff ham med flge p fisketur, like ved stedet der vi har feriert i mange r, sier Lilleen.

Ved ett tilfelle fikk familien gjennom den dmtes familie vite at han skulle p permisjon uten flge.Les mer om det i dagens papirutgave av VGeller p VG+.

Les ogs historien om May Britt Grue (44), som blebanket opp og truet p livet av en rmlingfra Dikemark.

DREPT: Eva Lilleen (54) ble drept i 2005. Foto: Privat
Totalt er rundt 200 personer dmt til tvungent psykisk helsevern siden 2002, da loven trdte i kraft.

Mangler tillit til helsevesenet

I gr skrev VG Nett om mannen somgikk amok og knivstakk fem mennesker i Brugata i Oslo sentrum, i 2008. Han hadde iflge de sakkyndige vrt syk siden 1999, uten at det ble oppdaget.

- Han er et forsmt og mrkt kapittel i norsk psykiatri. Nr noen har det snn, s bygger det seg opp til det eksploderer. Det er forferdelig at han faktisk mtte g amok for f den hjelpen han trengte, sa advokat Tor Kjrvik.

Brugata-knivmannen har siden detrmt minst fire ganger fra sykehuset han bor p i dag.

Ogs Mona Lisa Melhus Lilleen sier hun mangler tillit til helsevesenet. Morens drapsmann hadde vrt innlagt 13 ganger, fr han drepte.

- Det er vanskelig for oss stole p sykehusets ivaretakelse av ham, nr vi vet at de til tross for en lang rekke innleggelser ikke klarte gi ham en diagnose og riktig behandling, sier hun.

LEVER I FRYKT: Mona Lisa Melhus Lilleen sier hun blir tvunget til flytte fra kommunen, om helsevesenet tilbakefrer morens drapsmann dit. FOTO: JAN PETTER LYNAU / VG
Helsevesenet nsker p sikt tilbakefre mannen til hjemkommunen. Det er det familien frykter aller mest.
- Da m vi flytte. Vi kan ikke utsette oss selv og vre barn for frykten det vil innebre, sier Lilleen.

VGTV:Slik er sikkerhetsavdelingen p Dikemark psykiatriske sykehus

- Kan aldri bli hundre prosent sikkert

Det vil aldri bli hundre prosent sikkert med det norske systemet, mener direktr for psykiatridivisjonen ved Akershus Universitetssykehus, Trong Rangnes.

- Det vil alltid vre samfunnets interesser opp mot den enkeltes rettigheter. Vi kan ikke bure folk inne, men vurdere alle eventualiteter og sikre oss i strst mulig grad. Behandlende lege tar en samlet vurdering rundt permisjoner. Henvendelser fra prrende er alltid med i den vurderingen, sier Rangnes.

Tirsdag klokken 12.00 stiller avdelingsoverlegen ved Dikemark til nettmte p VG Nett.Du kan sende inn dine sprsml her.

Advokat Sigmund ien forsvarer Eva Lilleens syke drapsmann. Han ser ingen grunn til holde tilbake informasjon som kan berolige etterlatte og ofre.

Da dommen mot drapsmann ble forlenget i fjor, ble man enig om at etterlatte n skal f innsyn i informasjon fra sykehusets halvrsrapport. Normalt sendes denne kun til statsadvokaten.

- Hvis det er informasjon om progresjon i behandlingen og positiv utvikling, tar jeg det opp med min klient og blir enig med ham om det er greit at etterlattes advokat fr kjennskap til det. Det er ugreit hvis prrende ikke blir oppdatert p hvor ufarlig situasjonen er.

LES MER OM TVUNGENT PSYKISK HELSEVERN I DAGENS VG PAPIROG P VG+.

Fremskrittspartiets Kari Kjnns Kjos, som sitter i Stortingets Helse- og omsorgskomite, sa igr at hun blerystet av historiene fra det idmtetvungne psykiske helsevernet:

- Det virker som ingen har klart finne det steget vi trenger mellom fengsel og sykehus. Vi kan ikke sperre inne folk som ikke styrer sine egne handlinger, men det er enda verre la livsfarlige mennesker g rundt like fritt som andre pasienter. Historiene i VG i dag er galskap, og her m vi kreve at det tas grep, sa hun.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Er det ikke en menneskerett bli varslet om det er fare for at man treffer p en overgriper,drapsmann eller voltektsdmt nr man er p handletur eller andre rend ut av huset.Jeg vet hvordan jeg hadde reagert om jeg hadde truffet en som var ansvarlig for drap,overgrep og voldtekt selv om handlingene ikke hadde rammet noen i min nrmeste familie..
Hva med nabovarsel dersom en pedofil eller barnemishandler flytter inn i nabolaget,er det ikke en menneskerett f vite det s man kan ta sine forholdsregler i forsk p beskytte barna.Det er lettere beskytte barna (og seg selv) nr man vet hvem man beskytter dem mot.
Hvem er det egentlig taushetsplikt beskytter,offer eller gjerningsmann ? I USA har man lenge hatt ordning med nabovarsel,alle i nabolaget blir varslet dersom det flytter inn en pedofil i nabolaget.Det har fungert fint,men allikevell skjedde det for noen r siden at ei lita jente blei kidnappet fra sitt hjem,midt p lyse dagen,og blei holdt fanget,torturert,voldtatt og seinere drept.Det viste seg at kidnapperen bodde i nabolaget og at jenta hadde blitt holdt fanget i huset bare f meter fra hennes eget hjem.
Og hva med tunge psykriatisk syke som er en fare for bde seg selv og sine omgivelser,skulle man ikke bli varslet om snne oppholdt seg i nrheten.
Det handler om forsk p forebygge,heller enn prve reparere, og taushetsplikt,slik som den fungerer gjr det umulig...
Hilsen synskepeggy.

11 kommentarer

gothiclove

05.04.2012 kl.10:20

ble sjokkert da jeg leste det. tror verden begynner se det at det er noe galt med alle mennesker som begr slike handliger. de alle har psykiske problemer p ulike niv. men det betyr ikke at vi kan godta handlingene de begr. jeg mener at de skal bli holdt fanget. ikke bare som straff men frst og fremst for beskytte samfunnet fra dem. s kan de heller p psykriatisk hjelp i fengselet.

Og det er helt klart at de prrende i denne saken burde bli varslet nr han slapp fri. Syns i grunn at han burde ha ftt forbud om dra dit i det hele tatt.

Inger

05.04.2012 kl.10:38

man er ikke trygge fr de som har forvoldt deg mye vondt i livet er dde.

Hmm, ja nr jeg kjenner etter i mitt indre, s mener jeg dette av hele mitt hjerte.

For selv fler jeg n en trygghet, da en som forvoldte mitt liv mye vondt dde p nyret.

tror jeg slutter n, fr jeg skriver en avhandling her.

God pske.

ufo

05.04.2012 kl.11:34

Jeg synes familien burde blitt varslet om at drapsmannen hadde blitt sluppet fri.Det m ha vrt en fryktelig ubehagelig opplevelse mte drapsmannen p denn mten.

Det miste noen med mord er en fryktelig opplevelse som ingen fortjener. Nr man da mter drapsmannen,uten at man vet at han har sluppet fri gjr at man lever i en konstant frykt. Det er ingen som fortjener det.

nsker deg en god pske:)
jeg skjnner hvorfor de ikke ble varslet..Staten har ett ansvar for hans sikkerhet ogs..og med det mener jeg ikke si at han fortjener bli passet p. Hadde noen ftt vite hvor han var, er det gode muligheter for at de ville hevne seg, noe som er forstelig.

Men skjnner ogs fortvilelsen hos de prrende, og kan ikke tenke meg hvordan det hadde vrt mtt p min mors drapsmann p ett kjpesenter...

Ett etisk dilemma rett og slett...vanskelig...

Toril

05.04.2012 kl.19:53

Dette her er rystende, og ikke minst hrreisende! Fatter og begriper ikke hvorfor de ikke ble varslet. Jeg kjenner noen som mistet sin kjre datter pga mord, men de gr ikke rundt og hater drapsmannen, men hper han kan f hjelp for sine problemer. De sier at de ikke greier g rundt og hate, og de har god kontakt med drapsmannen sin familie, fordi de mener at de ogs er rammet.

Jeg skjnner kjempegodt fortvilelsen til de prrende. Staten m ta ansvar i slike situasjoner med tanke p de prrende! Taushetsplikt i slike situasjoner er absurd!

nsker deg og dine en kjempefin skjrtorsdag, og en fortsatt riktig god og fin pske!:)

Bloggklem fra Toril

Livet mitt som klarsynt.

05.04.2012 kl.21:07

Anettes Boble:Hei,hei.

Jeg tror ikke at den frste tanken til noen som har blitt utsatt for mord osv,er hevn,men det er en fin (helt uberettiget) unnskyldning bruke for kunne opprettholde en meningsls taushetsplikt som,slik den fungerer pr.i dag, kun tar hensyn og ivaretar gjerningsmannens rettigheter.

Jeg kan ikke se at det er et etisk dilemma i det hele tatt,i s fall er det etiske dilemma et resultat av noe man til stadighet ser og som brer om seg i alle sammenhenger - nemlig snillisme i offentlig regi.

Statens ansvar for gjerningsmenns sikkerhet burde vre fortsatt holdt dem innelst.Ikke minst av hensyn til alle andres sikkerhet.

Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

05.04.2012 kl.21:41

Toril:Hei igjen Toril.

Nei,mennesker som har vrt utsatt for drap p familiemedlemmer eller andre alvorlige straffbare handlinger gr ikke rundt hater.Og de sverger ikke hevn over gjerningsmannen.Det er moren til den ene jenta som blei drept i Baneheia (Stine Sofie) ett eksempel p som det str stor respekt av,og som helt sikkert representerer svrt mange (mdre og fedre og andre familiemedlemmer) som har vrt utsatt for det samme.

Man hrer og leser om mdre og fedre,ssken og besteforeldre som har ftt forandret lover,opprettet nye stillinger med spesialkompetanse,tvunget politikere til handling og nye rutiner i rettsapparat og politi i kampen mot vold,drap osv.De er foreldre,som alle andre, som har opplevd det verst tenkelige og det eneste motiv de har er prve gjre verden litt tryggere s ikke det samme skjer igjen med andre.Det er p den beundringsverdige mte vanlige folk,som har blitt rammet av drap,vold osv p sine nrmeste velger "ta hevn".

Myndighetene tviholder p taushetsplikt som ikke er annet enn forsk p fraskrive seg ansvar.

Jeg kan rett og slett ikke forestille meg hvordan det oppleves for prrende treffe gjerningsmannen,det m vre minst like traumatisk for dem som selve ugjerningen.

nsker deg og dine en kjempefin skjrtorsdag ogs.Bloggklem.Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

06.04.2012 kl.00:24

Inger:Hei igjen IngerJ.

Jeg forstr....

Og du er ikke aleine om fle det snn,dessverre,det er alt for mange som lever med frykt og redsel hver eneste dag.

Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

06.04.2012 kl.00:42

gothiclove:Hei,hei.

Jeg er helt enig med deg.

Den eneste mte beskytte samfunnet mot dem p er rett og slett "bure dem inne" og gi dem den hjelpen de trenger der de er,innelst..

Dessverre gjres det ikke forebyggende tiltak fr en forbrytelse blir begtt,selv om man vet at faren for drap,vold osv.er stor s lenge den som utgjr faren gr fritt i samfunnet.Det kan virke som om vre myndigheter liker veldig godt prve (sysselsetting) reparere (delagte liv)istedenfor gjre det de kan (og har myndighet til)i forsk p forebygge..

Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

06.04.2012 kl.11:18

ufo: Jeg er helt enig med deg.Familien - og alle andre familier som er i samme situasjon burde bli varslet.
Ikke nok med at man gr igjennom en fryktelig tragedie og m leve videre med det,men i tillegg skal man ogs leve videre med frykt for treffe p gjerningsmannen.Det er umenneskelig og slik br det ikke vre.
nsker deg en God Pske ogs,ufo.Hilsen synskepeggy.

kalleklovn

06.04.2012 kl.19:24

helt enig

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vrt klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det ndelige og lever hver dag i takt med min egen ndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svrt kritisk til det kommersielle alternative miljet og mener at det alternative miljet i alt for stor grad bidrar til at man fr oppfatning av at ndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det ndelige er uoppnelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg hper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til lette litt p det mystiske slret og at flere finner sin egen ndelighet og tar det store steget mot vge leve i den p sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner m nskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles flger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjstjernen.Den enkle filosofien er s lett flge og s sann. Ellers er jeg svrt samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits