Minnemarkering,eller jubileum for å hylle seg selv ?

22.juli-tragedien har vel gjennom året som har gått vært det største mediesirkuset noen har sett,iallefall i norsk sammenheng.22.juli har blitt dratt inn i hver eneste samtale og hendelse også der det ikke passer seg så godt.Noen har fått velte seg i oppmerksomhet i et helt år nå og uttalelsen "vi AP-folk" har blitt brukt til det virkelig sitter hos det øvrige norske folk,skillet mellom "dem" og "oss" kan ikke bli tydeligere.Noen har fått for seg at det enkleste i alle sammenhenger er å dra 22.juli-kortet,da er man sikret sympati og bortforklaringer i alle typer små og store saker.Det er bare å henvise til 22.juli,det legger store deler av viktige debatter død.22.juli har vært brukt og misbrukt til det skandaløse,noen fikk en gavepakke og de har visst å bruke den for alt den har vært verdt.22.juli har nok lært oss mye,men det har også påminnet oss om sannheten i (det brutale),den enes død er en annens brød.

Selvfølgelig skal jeg også minnes ofrene og deres pårørende på årsdagen,men jeg skal også minnes alle de andre barn og unge og andre, som på ulike vis, brått og uventet har omkommet i året som har gått og deres pårørende,men jeg nekter å minnes i selskap med folk som nok en gang viser det norske folk hvor fulle de er av seg selv og som kun bidrar til å forsterke inntrykket av at det er stor forskjell på AP-folk og andre folk.Det gjenstår å se om noen av dem,i sine flotte taler der de stort sett hyller seg selv,inkluderer de barn og ungdommer som har omkommet bare i denne uken.Kan jo sette dem på et spor her,ungdommen på 15 år som omkom i en badeulykke for et par dager siden,eller jenta på 9 år som druknet i Drammenselva forrige helg,blir de nevnt,tro...

Ettårsdagen for tragedien skal jeg minnes og markere på min måte,den samme måte som jeg har minnes og markert to årsdager tidligere i juli for mine nære og kjære som ikke lenger er med oss.I ro,respekt og ettertanke langt borte fra mediesirkuset som,for meg,ser mer og mer ut for å bli et jubileum der bare noen få "utvalgte" får stå i fokus,får uhemmet hylle seg selv,nyte oppmerksomheten og som selv legger forholdene til rette slik at de kan vokse enda høyere  gjennom sitt eget hode mens de velter seg i seg selv - enn en minnestund i respekt og verdighet over de som har gått bort.

Hilsen synskepeggy.

 

 

 

 

 

 

 

33 kommentarer

heklingogbroderings

20.07.2012 kl.13:14

Det blir nok en tung dag rundt om i landet, men samtidig håper deg det blir en fin og verdig dag!

Andrea Ikkelita

20.07.2012 kl.13:20

Hadde egentlig tenkt meg til Utøya, sammen med vennene mine i AUF, men jeg skal feire dagen min.. men jeg skal spille av cd'en min som er til minne om 22.juli, og jeg skal tenne lys og gråte, og be til de som er på Utøya. Jeg er så stolt over å være en AUF'er.

Livet mitt som klarsynt.

20.07.2012 kl.13:26

Andrea Ikkelita: Hei,hei.
Med andre ord,du hyller deg selv i forbindelse med tragedien.
Vi som KUN opplevde tragedien som vanlige nordmenn,har kanskje lettere for å markere og minnes på en mer inkluderende måte.
Hilsen synskepeggy.

Andrea Ikkelita

20.07.2012 kl.13:29

Jeg hyller ikke meg selv. Jeg ble ikke medlem i AUF før i september i fjor, så jeg opplevde tragedien tungt som vanlig normann. Det er ikke tyngre eller lettere for meg å være AUFer, når det kom til terrorangrepet. Jeg hadde det tungt og fælt de første ukene etter tragedien, så ikke si at jeg hyller meg selv, for det gjør jeg langt ifra.

Hilsen en vanlig normann!

Livet mitt som klarsynt.

20.07.2012 kl.13:36

Andrea Ikkelita: Hei igjen :)
Ordbruken din bekrefter det jeg mener.
Du skriver at du er stolt av å være AUFer.Du kunne jo ha skrevet at du er stolt av å være nordmann,det hadde gitt et helt annet inntrykk og hadde vært mye mer inkluderende.
SE ALLE...
Hilsen synskepeggy.

Inger

20.07.2012 kl.13:39

Utrolig hvor likt vi 2 tenker til tider.

Det samme tenkte jeg å.

Kommer IKKE til og se på tv 22/7 ihvertfall ikke norsk tv.

På tide at de kommer ned på jorda der vi andre er nå.

Får skal dette foregå hvertår, resten av min levetid, så tørr jeg påstå folk går lei, gjennom skuer dem.

Tror folk allerede er lei dette mediasirkuset, og sutringa.

Det finnes andre mennesker som har opplevd tragedier også, men vi holder ikke på slik.

Tatt seg ut det å, ja, sitte slik og messe ia dag ut og dag inn, år ut og år inn.

GRØSS OG GRU,

Ha en fin dag

Katrine

20.07.2012 kl.13:39

Utrolig bra skrevet! Jeg er ganske sikker på at minnekonserten i Oslo dessverre kommer til å bli et show, særlig NRK reklamerer om hvilke artister som kommer mellom hvert program.. Er helt enig i det du skriver, vi burde minnes flere som har gått bort
Dette innlegget var bare kvalmt, unnskyld meg! Og jeg er ikke noen AP-tilhenger engang.

Joachim

20.07.2012 kl.13:49

jeg skal skru av alle lysene og tenne hvert eneste lys jeg har og vise min kjærlighet og omtanke for de som mistet livet og ble hardt skadet denne forferdelige juli dagen <3

ta en titt, og legge igjen en kommentar :-)?

Andrea Ikkelita

20.07.2012 kl.13:57

Jeg er sefølgelig stolt over å være nordmann, men jeg er også fryktelig stolt over å være AUF'er, at jeg er med i en organisasjon der vi blir sterkere enn før! Hvis jeg ikke har lov til å si at jeg er stolt over å være AUF'er, min store lidenskap, min store hobby, uten å bli fortalt at jeg "hyller meg selv" når jeg har det fryktelig tungt etter tragedien, så vet jeg ikke! Det sårer faktisk! Sorry, men det ble for teit å si det. Og før det skjer; ikke si at du er klarsynt og ser det på meg, at jeg hyller meg selv. Herregud

Remo - Citylife i Bergen

20.07.2012 kl.13:57

Flott skrevet. Synes du beskriver det på en meget treffende måte. :)

Ha en flott helg!

Livet mitt som klarsynt.

20.07.2012 kl.14:00

A little bit of all that's swe: Hei,hei :)
Det er et faktum at sannheten kan virke kvalmende på mange.
Da er det vel bedre å ikke ville se,sluke kameler og bortforklare......det funker forbausende godt en stund.
Hilsen synskepeggy.

Toril

20.07.2012 kl.14:07

Jeg synes personlig det er kjempeflott at det blir arrangert minnesmarkering 22.juli. Kommer til å følge med på minnesmarkeringen på TV, og jeg kommer til å tenne lys til minne om ofrene, de etterlatte og de som opplevde terrorangrepet i Regjeringskvartalet og på Utøya på kroppen. Dette vil jeg gjøre for å vise min kjærlighet og omtanke til de til som ble rammet av terrorangrepet.

Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei riktig god og fin helg!:)

Bloggklem fra Toril

Livet mitt som klarsynt.

20.07.2012 kl.14:31

Toril: Hei igjen,Toril :)
Jeg skal selvfølgelig også markere dagen og jeg markerer dagen på samme måte som jeg har markert to årsdager tidligere i juli.
Det er så mange måter å vise respekt,omtanke og inkludering på.
Oprah sa det en gang så flott da hun sa at "om du noen gang skal be en eneste bønn i hele ditt liv så er ordet TAKK det eneste ordet du trenger å si."
Altså,man trenger ikke gjøre så mye ut av markeringen,det er ALLTID tanken som teller.
Ha en kjempefin dag og god helg du også,Toril :).
Bloggklem :).Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

20.07.2012 kl.14:34

Joachim: Hei,hei :).
Det syns jeg du skal gjøre om du føler for å markere på den måten,men som jeg skreiv lenger oppe her så er det ikke så mye det man gjør i en sånn forbindelse som betyr så mye,det er ALLTID tanken.
Ha en fin dag :).Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

20.07.2012 kl.14:44

Inger: Hei,hei,IngerJ
- og velkommen så mye tilbake på blogg :)
Vi to tenker mye likt,det har jeg forstått.
Jeg syns hele markeringen nå begynner å gi en "ekkel" følelse.Sånn som arrangementet har utviklet seg,må man spørre etter motivet.
Gjennom hele året som har gått er 22.juli-tragedien blitt brukt for alt det er verdt og mer,samtidig opplever man at de samme som bruker 22.juli i alle sammenhenger tyr til tåkelegging,bortforklaringer og unnskyldninger så snart (det DE oppfatter som ubehagelige) spørsmål blir stilt.
Min respekt og min fra før av,svært vaklende tro på disse folka, forsvant helt da en av dem kom med uttalelsen "Jeg skulle gjerne ha svart,men jeg er dessverre for opptatt nå - med å finne drømmeprinsen".Det er svært sjelden jeg tenker ordene WTF,men DA gjorde jeg det.
Ha en flott dag,IngerJ og god helg :).Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

20.07.2012 kl.14:48

Andrea Ikkelita: Hei,igjen :)
Klarsynt,hva har det med saken å gjøre......
En lidenskapelig AUFer har vel lært (på kurs) at det er forskjell på SAK og PERSON,eller,mulig jeg tar feil der....har aldri vært på AUF-møter (kurs),men antar at å forstå at det er forskjell på sak og person er en av forutsetningene for å (muligens en gang i fremtiden) bli en "dyktig" politiker som har SAKEN som hovedfokus.
Hilsen synskepeggy.

Thea Amanda

21.07.2012 kl.00:58

Synes det var bra skrevet! Veldig bra faktisk. Jeg er lei av 22. juli utide og tide. Ja det var en targedie, men ett sted går grensen? Hvorfor skal man bli hatet for å si at man er lei oppstyret? Hvorfor skal man få stygge kommentarer og beskyldninger om mangel på empati fordi man ikke gidder å engasjere seg mer? 22. juli er DESSVERRE brukt opp, like mye av media som av AUF/AP selv. Hvorfor? Jo, fordi uansett hva det måtte være skal det brukes. Hva oppnår de? I starten ble folk stille av respekt, AUF og AP kom mer til orde noe man så i meningsmålingene, så etterhvert begynte folk å svare, hva skjedde så ? Jo det ble trusler, hatbrev og en heksejakt. Hva nå da? Folk er lei, rettsaken er over. Folk er lei disse som alltid har noe å si, disse som alltid skal fortelle sin historie. Det er vel kanskje de som IKKE sier noe vi burde tenke på? De som ikke har ropt høyest? For det er kanskje de som har det værst? Jeg mistet ett familiemedlem der ute, men svært få vet det. Jeg gidder ikke bruke dette på lik linje som alle andre.. Det brukes for å skyte lys over seg selv.

22. Juli 2011 var en tragisk dag, men det var ikke uventet. Jeg som er gift med en forsvarsmann har ventet på dette lenge. Alikevel så er det ikke noe mindre ufattelig eller sørgelig når man tenker på alle de pårørende og berørte. Men nok er nok? Man skal ikke langt for å finne steder der lignende hendelser skjer om ikke hver dag så flere ganger i måneden. Ingen i dette landet som verken bryr seg eller tenker på det?

-Thea

Livet mitt som klarsynt.

21.07.2012 kl.11:34

Thea Amanda: Hei,hei :)
Du kunne ikke poengtert mitt poeng bedre om du hadde prøvd på det,for å si det sånn :)
Jeg er opptatt av å SE ALLE som har mistet,uansett grunn.Det blir for mye for meg å være vitne til den voldsomme fokuseringen på ofrene for 22.juli,når man samtidig vet at rundt omkring i Norges land sitter det etterlatte,pårørende i dyp sorg over å ha mistet sine..en mor er en mor,en bror er en bror osv helt uavhengig av partitilhørighet,noe som styrende myndigheter med AP/AUF i spissen ser ut for å glemme.
Det er absolutt dem som ikke sier noe,er overlatt til seg selv man bør vie en liten tanke på søndag,samtidig som minnemarkeringen (eller jubileet) går av stabelen.
Jeg er helt enig med deg,22.juli var ikke uventet og det kommer til å skje igjen.Myndighetene legger selv opp til slike fremtidige hendelser,det siste nå var at man utsatte avviklingen av "romleiren" til tirsdag, for frem til tirsdag skal man vise nestekjærlighet,toleranse i 22.juli-tragediens navn.Hvilke signaler sender ikke det til de mange "syke" folk som,selv om man ikke liker tanken på det,faktisk finnes der ute.
22.juli har blitt brukt som et effektivt knebel mot alle med "ikke politisk riktige meninger",det er bare patetisk og feigt i mine øyne og det får ta slutt sammen med markeringen av ett-års-dagen.
Jeg kondolerer så mye for ditt tap,det er fryktelig trist :)
Hilsen synskepeggy.

Thea Amanda

21.07.2012 kl.12:25

Det var nettopp det jeg mente, at det ikke kom som en overraskelse og ja det kommer til å skje igjen :)

Ha en fin dag!

Inger

21.07.2012 kl.13:43

Godt å se at flere mener det samme. Takk Thea Amanda:)

Livet mitt som klarsynt.

21.07.2012 kl.14:31

Inger: Heihei,IngerJ :)
Ja,det er godt å se at andre er enige og TØR å si det,ikke minst.
Jeg tror nok at langt flere er enige,men i løpet av året som har gått er man blitt så "hjernevasket" at det er lettere å være med enn å være mot.Jeg har på en måte forståelse for det,tatt i betraktning at det er SVÆRT FÅ mennesker med RYGGRAD og meninger man står for der ute.
Ikke bare har Thea Amanda flotte meninger,men hun har også ryggrad til å stå for dem.Respekt fra meg for det.
Må bare nevne også, at da Mr.Jensemann endelig kom frem fra hvor under,man kalte det ferie, og uttalte seg om "krigen" mellom romfolk og andre,var det første han gjorde å anklage nordmenn for å være hjerteløse,egoistiske,umenneskelige og rasistiske fordi at man protesterer på at de "camper",driter og på andre måter forsøpler hyggelige,rolige og godt ivaretatte nabolag,skoler,parker osv.I kjølevannet av "talen" om hvor grusomme nordmenn er fant jeg en status på facebook (fra en "godt voksen" dame) der det sto : "Flott tale du holdt i dag,Jens.Stolt av deg".Skremmende, og tanken slo meg,kan de ha hatt noe med hverandre å gjøre "på privaten" de to.Tanken er ikke så umulig,da man vet at dama ikke er så "nøye på" hvem hun har "private" forbindelser med.....
Rart var det også at statusen på facebook kom omtrent i samme øyeblikk som jeg hadde postet innlegget "Angrep er det beste forsvar"...
Jeg har ikke facebook-konto og jeg tviler på om denne dama vet om bloggen min,da svært få vet om den eller iallefall kobler den til meg,men rart var det iallefall.
Ha en flott dag,IngerJ, og fortsatt fin helg :).Hilsen synskepeggy.

Inger

21.07.2012 kl.19:03

En ting er sikkert, Det er ikke første terrorforsøket vi ser i Norge.

Og på toppen av alt, vi legger faktisk opp til terropr selv, med den holdningen enkelte har til resten av verden.

De tror tydeligvis at i den lille ROSA BOBLEN, som mange mener NORGE er, der har det begynt og slåp farlige sprekker, som man bør se nærmere på.

I morgen kan likegodt bli/være en alt annet en minnedag.

Æ skjemmes av og være etnisk Norsk, når jeg opplever slik behandling av andre mennesker.

Ha en fin kveld,

gillisbloggen

21.07.2012 kl.22:36

Er så enig synskepeggy,du fekk satt ord på det,

Er vi ikke alle Pårørende til noen,.Var så klart fryktelig det som skjedde,men tenker vi på det som hender i Syria freksempel,det berører meg for tiden,.

Ha ein fin kveld KLEM:=)

Andrea Ikkelita

21.07.2012 kl.22:50

Hei. Tror du tenker mer på hva DU tror, enn mine ord :) Jeg har aldeles ikke hyllet meg selv på noen slags måter. AUFer eller ikke, vi er alle nordmenn. ;)

Livet mitt som klarsynt.

21.07.2012 kl.23:37

gillisbloggen: Hei,hei,Gillis :)
Jeg tenkte faktisk på Syria da jeg skreiv dette innlegget..
Dessverre så r det noen som har misforstått dette innlegget og får det til å virke som om jeg er "lei 22.juli",det er så langt fra hva jeg mener som det er mulig å komme.Det jeg sier er at jeg er lei av at noen (mis)bruker tragedien for å bortforklare,ansvarsfraskrive,unnskylde og eller skaffe seg fordeler selv ved å stadig dra inn 22.juli i så og si alle sammenhenger.Hadde man spurt de pårørende - hvem vet om mange av dem hadde vært enig med meg i det.
Vi er alle pårørende til noen - men ikke alle er AP-folk..
Ha en fin kveld,du også og mange klemmer til deg og :) Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

21.07.2012 kl.23:41

Andrea Ikkelita:
Jeg observerer og forholder meg til dine ord - og bare dem :"Jeg er stolt av å være en AUFer".At du i ettertid velger å pynte på det er fullt forståelig.
Hilsen synskepeggy.

Betina

22.07.2012 kl.02:49

Hei, synskepeggy! :-)

Kan ikke du trekke slike kort igjen? :) Det hadde vært så spennendes å sett hva du hadde trukket til meg!! :) Hilsen Betina

Livet mitt som klarsynt.

22.07.2012 kl.11:18

Betina: Hei,hei :)
Jeg skal ha et innlegg der jeg trekker kort til alle som ønsker det.
Det blir ikke i dag,men ganske snart.
Hilsen synskepeggy.

Livet mitt som klarsynt.

22.07.2012 kl.11:35

Inger: Hei igjen IngerJ :)
Jeg leste et sted om hvor mange terrorplaner og forsøk på terrorangrep det egentlig hadde vært mot Norge og norske interesser,det var IKKE få,for å si det sånn.
Ang."krigen" mot romfolket som har pågått,må man mene hva man vil,men faktum er at det må være forståelig at man protesterer på å ha dem i nabolaget med det det bringer med seg og det må også være forståelig at man protesterer på den økte vinningskriminaliteten som,selv politiet sier skyldes dem.Til og med i den debatten klarer man å dra inn 22.juli - og det er en klar mening med å gjøre det.
Må bare få slått fast en ting til slutt som jeg trodde var slått fast i innlegget mitt og i mine kommentarer :
Det er de styrende myndigheter som bruker 22.juli i alle sammenhenger og for alt det er verdt.De EGENTLIGE pårørende gjør det IKKE.En mor,en bror,en far,en søster som EGENTLIG har lidt det største tapet,tenker vel som meg og kunne aldri finne på å bruke 22.juli slik styrende myndigheter har gjort.
Ha en fin dag,IngerJ :) Hilsen synskepeggy.

Inger

22.07.2012 kl.12:22

Ja, Vi får se hva fremtiden bringer .

Er ikke overbevisst over at det er siste gangen Norge opplever terror.

Og at de som styrer landet, har slik stikk hodet i sanden holdning, det opprører folket.

Som igjen setter ord ( ikke pene Ord) på sine tanker, det sier mye om folkets mentalitet.

Og da tenker jeg ikke på bare pårørende av 22/7, men resten av Norges befolkning.

Vi er alle forskjellige, i tanker og handling, det er ikke bestandig greit, men hadde vi snakket istedet for å handle med never,våpen, osv for å bevise hvilke tanker man kan ha, så har ting vært bedre.

Mne noen må poengtere det med handlinger, og det skader ikke bare her i landet, men andre land i verden å. For mange har en tendens til og dra alle over en kam.

Norge er ikke et land av samhold, det er vel egentlig bevisst i den behandlingen Romfolket fikk. Selv om de visste samhold i 3 mnd etter 22/7, så er det helt klart glemt nå. Det taes frem 1 dag i året de nærmeste åra.

Så jeg må bare si til slutt at, dette er min personligmening.

sisselfish

24.07.2012 kl.18:31

AMEN :) Drit lei regjeringen, Jens, skinkerytteren som griner krokodilletårene. I det hele og store. Ser og registrerer at folket er lei at de griner seg til sympati og klorer forgjeves etter makta. Nå daler de nedover på meningsmålingene. HURRA.

Livet mitt som klarsynt.

24.07.2012 kl.23:58

sisselfish: Hei,hei,sisselfish :)
Jeg slutter aldri å forskrekke meg over hvordan folk kan sluke rått både FALSKHETEN og KYNISMEN - og tror at det er "sånn det skal være".Det er skremmende,rett og slett og er på god vei til å kjøre Norge i grøfta.
Et virkelig skippertak og total snuoperasjon må til,ingen av dem man har å "velge mellom" er i nærheten av kapable.....
Ha en flott kveld,sisselfish :) Hilsen synskepeggy.

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

53, Bergen

Jeg er klarsynt og har vært klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det åndelige og lever hver dag i takt med min egen åndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svært kritisk til det kommersielle alternative miljøet og mener at det alternative miljøet i alt for stor grad bidrar til at man får oppfatning av at åndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det åndelige er uoppnåelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg håper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til å lette litt på det mystiske sløret og at flere finner sin egen åndelighet og tar det store steget mot å våge å leve i den på sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjøre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner må ønskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles følger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjøstjernen.Den enkle filosofien er så lett å følge og så sann. Ellers er jeg svært samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits