Internett dreper hjerneceller !

 

 

 

Hjernen tvinger oss til å sjekke Facebook

HJERNEN:Hemningsløse hjerneceller suger deg fast til skjermen, men hjerneskanninger viser at tvangshandlingene på nettet bryter ned hjernecellene dine.

En stor studie av mer enn 11 000 europeiske tenåringer viste at 4,4 prosent var avhengige av internett.

Misbruket viser seg ved at personen isolerer seg og bruker mindre tid på aktiviteter med venner og familie.
 

Overforbruk av sosiale medier er skadelig

Langvarig overforbruk av internett kan føre til delvis nedbrytning av lillehjernen, den fremre pannelappen, den supplerende motoriske barken og fremre cingulum cortex med konsekvenser for både psyke og arbeidsevne.
 

Internettavhengighet er en form for tvangslidelse

Noen forskere mener at internettavhengighet er en variant av den psykiske lidelsen OCD, som medfører tvangshandlinger som hjernen ikke kan kontrollere.

Vanen kan imidlertid brytes, og det er kanskje en fordel å droppe oppdateringene på sosiale medier. 

Kinesiske forskere har til og med vist at langvarig internettavhengighet fører til skader på store deler av den menneskelige hjernen.



1) Fremre pannelapp
2) Supplerende motorisk bark
3) Fremre cingulum cortex
4) Lillehjernen

Tekst og bilder hentet fra - http://illvit.no/mennesket/hjernen/hjernen-tvinger-oss-til-a-sjekke-facebook?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_no_2017_1_5_women_nonabo&utm_content=artikel

http://illvit.no

__________________________________________________________________________

 

 

Forskningen har nok rett,

det er mange som er blitt besatt av

tvangshandlinger

etter at facebook og andre sosiale medier

har gjort sitt inntog.

Personlig kjenner jeg opp til flere som passer

glimrende til beskrivelsen -

- og så har jeg noen trofaste

stalkere som overvåker bloggen min

24/7.

Til dem alle vil jeg bare si :

kos dere så lenge det varer,

eller rettere sagt : 

så lenge hjernen holder :)

Hilsen synskepeggy.

41 kommentarer

Sofie

07.01.2017 kl.08:13

Heldigvis faller jeg ikke innenfor denne båsen, men like fullt interessant lesning

Livet mitt som klarsynt.

07.01.2017 kl.11:53

Sofie:
Jeg faller heller ikke inn i denne båsen :)

Jeg har en mobiltlf som er så gammel at jeg ikke får koblet meg på Internett.Jeg har blitt kalt tidenes mest kjedelige Facebook-bruker og et passer perfekt for meg,det tar bort enormt mye av presset om at man må holde seg oppdattert på absolutt alt som foregår på skjermen.Ingen blir sure på meg fordi at jeg ikke har likt,ikke har fått med meg en bursdag osv.De som kjenner meg har ikke så store forventninger til å få tilbakemeldinger fra meg på nett - men,plutselig kan en faceboookvenn finne blomster på trappen på bursdagen sin fra meg.

Hilsen synskepeggy.

rteworld

07.01.2017 kl.09:12

Interessant studie. Tror du man også kan relatere dette til blogging også? Hva tror du er hovedmotivet for å ha en blogg? Eller hva mener du, rettere sagt? Godt nyttår, forresten!

Livet mitt som klarsynt.

07.01.2017 kl.11:45

rteworld:

Godt Nytt År til deg også :)

Jeg er overbevist om at noen drives av tvangshandlinger på blogg også.Du har jo vært med så lenge selv at du helt sikkert må ha fått med deg hvordan noen ikke klarer å styre seg,men MÅ inn på blogg gang etter gang for å kverulere,krangle og bråke,motivet for tvangshandlinger er ofte (helt uten grunn ) behov for å forsvare det man feilaktig oppfatter som mobbing.Det interessante er at det ALLTID er den som er besatt av tvangshandlinger som påstår seg mobbet,urettferdig behandlet,feiltolket osv.som alt er vrangforestillinger i den med tvangshandlingene sitt hode.
Så,ja man kan i høyeste grad relatere dette til blogg også.
Hovedmotivet for å blogge er vel ikke så lett å si,det er vel noe individuelt tror jeg.
Nå som blogging er blitt (et mer eller mindre) akseptert levebrød,vil jeg tro at motivet for blogging er penger.
Vi som blogger for moros skyld har vel også et mer avslappet forhold til det,man føler ikke presset av at man må blogge,må reklamere for diverse produkter osv.
For min egen del kan jeg si at jeg har erfart at full jobb (på natt),familie,husdyr og hjem begrenser sterkt hvor me tid det er igjen til blogging,det er et snakk om prioriteringer her også og jeg har ingen problemer med å nedprioritere blogging.Jeg stusser faktisk over at så mange har så mye tid til overs til blogging - det sier seg selv at noe (mye) må nedprioriteres til fordel for bloggingen,og det er ofte når man skal prioritere at tvangshandlingsmønsteret viser seg best.
Blogging og (kverulerende) blogging og kommentering burde være en enkel kontrollerbar tvangshandling,i mange tilfeller ser man at det ikke er tilfelle - min blogg er full av beviser for at man kan ha tvangshandlinger,vrangforestillinger osv.på blogg også.

Hilsen synskepeggy.

Toril

07.01.2017 kl.09:13

Det har jo vært forsket på at for mye databruk gjør oss passive.

Det er skummelt å tenke på at unger langt ned i skolealder har stiv nakke og stive skuldre pga for mye data. Ikke bra!

Mye bruk av data og sosiale medier tror jeg ødelegger for kommunikasjonen mennesker i mellom. Tenker bare på ved mange Norske middagsbord og i sosiale sammenhenger er det fort gjort å finne frem mobilen bare for å sjekke facebook eller Instagram. Jeg er bevisst når vi eller jeg besøker familie og venner å la mobilen ligge i veska mi. Jeg har vært i selskap og hjemme til folk hvor mobilene ble samlet inn, og det var kjempeherlig 😊 Alle blir så sosiale og tilstede i nuet. Hjemme hos svigermor er det ikke nettilgang, og når vi er på besøk der bruker jeg aldri mobilen for å sjekke. Da er jeg offline. Det er kjempegodt 😊

Unger som spiller mye spill på nettet kan få dårligere språk også, noen blir mer utagerende.

Det er ikke bare positivt med data og sosiale medier, og for mange er det blitt en avhenghet, dessverre.

Ønsker deg en kjempefin lørdag, og ei kjempefin og god helg 😊

Purr, purr, fra Toril og kattene

Livet mitt som klarsynt.

07.01.2017 kl.12:20

Toril:
Hei,hei :)

Noe har skjedd med oss alle etter at Internett gjorde sitt inntog,og jeg vil påstå at ingenting av det er bra.
Samfunnet har blitt kaldere,vi har blitt mer avstumpet og ofte totalt uten empati,kontakten mennesker i mellom begrenser seg ofte til Facebook og andre sosiale medier og de fleste vennene man har er totalt ukjente,det gir oss mulighet for å distansere oss fra de man har kontakt med.Mye av menneskets grunnleggende natur (og behov) er rett og slett forsvunnet.
Aldri har det blitt oppfunnet så mange nye diagnoser på forskjellige avvik,det være seg alt fra passiv til sosial angst til fysike plager som nå - og det vil bare bli verre og verre.
Nå blir man faktisk sett rart på om man ikke har en Facebook-konto,og da er det kommet langt når de som nekter å følge med på internettgaloppen blir sett på som sosiale avvikere,blir mistenkeliggjort osv.
At hjernen tar skade av alt dette her,er det vel liten tvil om,jeg syns at mangel på empati,det "hverdagslige" i å både se og være den som utfører urett og vold mot andre var det første som slo meg som påfallende endringer.
Avhengighet,tvangshandlinger og (ofte) virkelighetsfjerne vrangforestillinger er alt sammen avvik i hjernen,det vi ser er at det bare blir mer og mer av det,så ja,det er ikke vanskelig for meg å se for meg at flere og flere kommer til å lide under en eller annen form for hjerneskade.
Barna er som alltid de mest utsatte,det sørgelige er at det er omtrent umulig å finne en eneste voksen som er gode rollemodeller og forbilder,de er minst like avhengige selv,om ikke verre....
Ha en fin dag,Toril og god helg :)

Klem fra synskepeggy.

Toril

07.01.2017 kl.14:19

Det er en kjempeinteressant forskning dette, men jeg blir ikke forbauset over å høre at avhengighet fører til hjerneskade. De blir jo passive, noe som igjen fører til at hjernen slutter å fungere. Alt henger sammen.

Selv har jeg to facebookprofiler. Den ene er en privat facebookprofil hvor jeg deler litt mer personlige bilder. Kravet jeg setter der er at jeg kun godtar venneforespørsler fra de jeg kjenner godt eller har møtt, og vet hvem er. Andre som måtte komme med en venneforespørsler blir henvist til min andre facebookprofil. Jeg er streng hem jeg legger til på den profilen siden jeg har private bilder liggende der.

Den andre facebookprofilen min er ment som en facebookprofil for de genuint rasekattinteresserte facebookvenner. Der har jeg rasekattvenner fra hele landet. Fikk en forespørsel fra en russisk dame om å kjøpe en abyssinerkattunge fra meg :) Jeg skjønte ikke et eneste ord av det hun skrev, og måtte ha ei jeg kjenner for å oversette det for meg, samt svare henne tilbake :) På den facebookprofilen legger jeg ut bilder av kattene mine, og ingen private bilder.

Jeg sjekker facebookprofilene hver dag, men det kan gå 4 - 6 timer i mellom. Fanen kan stå åpen uten at jeg sjekker facebook også.

Jeg har instagram og snapchat også. Jeg har venner jeg kjenner godt på den profilen, og stort sett er det bare natur- og kattebilder :)

Snapchat har jeg bare familie, slekt og nære venner som følger meg.

Nå vet jeg selv at jeg bruker sosiale medier på en fornuftig måte, og jeg tar forholdsregler. Jeg legger aldri ut bilder av unger, og jeg spør alltid før jeg legger ut et bilde. De gangene jeg har lagt ut bilder av en unge har foreldrene fått sett bildet på mail. Hvis jeg tar bilder hvor familie, venner og kjente er med spør jeg alltid først om jeg får dele bilder av dem. Familie og venner har sagt at de synes jeg er flink til å spørre om lov til å dele bilder av dem, og det er noe jeg fortsatt kommer til å være. De gangene noen deler bilder av meg blir jeg alltid spurt før bildene deles, og det har hendt at jeg har sagt nei.

På min private facebookprofil er jeg med i facebookgrupper for klassen jeg gikk i på barne- og ungdomsskolen, en gruppe for oss som gikk på folkehøgskolen sammen og på gymnaset sammen. Takket være de gruppene har vi fått til å arrangere reunion hvert 2 år :) Det som er kjempegøy er at det kommer gamle klassevenner som bor på Sørlandet opp til Trondheim for å møte oss andre :)

Det handler om å bruke sosiale medier fornuftig, men dessverre noen kan det ikke, og det gjelder både, barn, ungdom og voksne.

Jeg mener at det er noe som heter sosiale antenner på nettet som i dagliglivet ellers, men dessverre er det noen som ikke eier de sosiale antennene, og som ødelegger for andre. Du kan begynne å lure på hva som er grunnen. Kanskje har de aldri hatt sosiale antenner for hva som er normal folkeskikk, og det gjenspeiler seg på sosiale medier? En ting er sikkert, og det er at de har ikke godt av å være på sosiale medier, og sosiale medier gjør dem vondt verre.

Kanskje har de blitt så avhengige av å være på ulike sosiale medier at de har fått en hjerneskade pga det.

Jeg synes temaet i innlegget ditt er kjempeinteressant å diskutere, for det gjelder de fleste av oss.

Det blir helt feil å se rart på de som ikke er på facebook, det er flere av mine venner som ikke har facebook, og det skal alle akseptere. Gjensidig respekt er et godt ord :)

Ønsker deg en kjempefin lørdag, og en fortsatt kjempefin og god helg :)

Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Livet mitt som klarsynt.

07.01.2017 kl.19:12

Toril:
Hei igjen,Toril :)

De få som fortsatt har et bevisst og fornuftig forhold til sosiale medier (internett) er de som tidlig tok en bevisst og fornuftig avgjørelse på hvordan det skulle få lov til å påvirke øvrig liv helt fra starten av.Jeg tror at svært mange selv er overrasket over hvor mye internett og sosiale media har fått lov til å påvirke og da er det ofte for seint,man sitter i saksa og kommer ikke løs.Jeg har inntrykk av at "jula kom på kjerringa" her.
Å legge ut offentlig bilder av barna,utlevere sitt eget innerste privatliv - eller andre sitt,har jeg skrevet mye om her i bloggen.Jeg har tatt til orde for varsomhet på nett i flere år.Da jeg begynte å skrive om det,for flere år siden,blei jeg møtt med hån,hat og latterliggjøring - ingen var interessert i å ta noe av det jeg advarte strekt mot seriøst,jeg tipper at flere som var medlemmer av hatkorstoget mot meg den gangen angrer bittert i dag.

Det er flere ting som bekymrer meg nå som alt skal være elektronisk,bla.at det er et faktum at alt elektronisk bare funker så lenge det finnes strøm.Hva om noen bestemmer seg for å hacke.....gjøre datainnbruddet hos strømleverandøren....vi blir temmelig hjelpeløse om elektronikken svikter,vi får ikke engang tak i pengene våre,for pengene våre er i den elektroniske banken.....Det var bare ett eksempel på hvor sårbare vi egentlig er,det finnes skremmende mange flere.
Hilsen synskepeggy.

Wenche - Glade Fotografer

07.01.2017 kl.18:52

Toril: Det er slik det skal gjøres. Det er spesielt av hensyn til barn og privatlivets fred. Barn har dessverre ingenting de skulle ha sagt når de kommer til posting av bilder og skriverier om dem selv. Spesielt i èn facebookgruppe som jeg selv er med i (kun for å sitte på gjerde) er det ekstremt mange overtramp av foreldrene. Det er både skriverier om kroppsfunksjoner og tankeløse bilder av barna.

Dette beviser jo bare det SP skriver; en BLIR hjerneskadet av å være for mye på internett.

Kanskje vi skulle begynt med å ha 1 dag fri for mobil og data. Tror det hadde gjort oss godt alle sammen :)

ufo

08.01.2017 kl.00:43

Sosiale medier har gjort oss usosiale. Folk med psykiske problemer øker, folk stresser og sover mindre. Folk blir stresset av det. Folk som over enn lengre periode har valgt å kutte ut mobilbruk har fått det bedre med seg selv, sover bedre og blir mer sosial.

Vær sommer drar jeg på teltrurer i skogen. Der er det ikke mobildekning, ingen kan få tak i meg. Det er faktisk utrolig deilig att ingen kan få tak i meg. Hvis dem absolutt må ha tak i meg må dem først gå en lang tur.

I hverdagen kan det fort gå en dag eller 2 før jeg sjekker facebook og lignende. Så jeg er ikke av de mest avhengige. Men skjenner mange som ikke kan legge fra seg telefonen ett sekund omtrent.

Ønsker deg en fin kveld:)

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.12:54

ufo:
Hei,hei ufo :)
Du har helt rett i alt du sier :)
Men hvordan skal man klare å få folk til å slutte,eller iallefall ta pauser fra noe som vi er blitt påtvunget å være helt avhengig av.Det er ikke lenger fornuftig bruk når vi har vært tvunget til å gi teknologien så enormt stor plass i våre lv som den har fått ?
Noen har begynt å stille kritiske spørsmål,blir engstelige og ønsker litt mer kontroll selv,men problemet er at teknologien allerede styrer oss alle og som alle vet,det er vanskelig å ta makten (over seg selv) tilbake fra noen som allerede har fått den,det er langt letter å gi makten over seg selv bort (ofte uten at man er klar over det selv) enn det er å ta den tilbake.Makten teknologien har fått,har kommet snikende og stille,et babysete om gangen sånn at ingen egentlig har forstått hva som har foregått.
Det er bla.derfor jeg ofte spør meg om det virkelig er så bra med all denne teknologien for hver og en av oss,privatliv,selvbestemmelsesrett og individuelt.
Det beste stedet jeg vet på jord har ikke engang mobildekning,men man er omgitt av natur,sjø,himmel og fullstendig ro,jeg elsker det stedet.
Ha en fin søndag,ufo :) Hilsen synskepeggy.

Hrfff

08.01.2017 kl.07:17

Heldigvis er jeg ikke av de som har Facebook. Eller alle andre populære nettsteder.

Ikke bor jeg på nettet .

Hender jeg spiller spill som er utfordrende og må bruke hjernen for å mestre.

Møter stadig folk som ikke tar seg tid til og ta nesen opp fra mobilen.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.12:32

Hrfff:

Ja,jeg ser dem jeg også,de som ikke klarer å løfte blikket fra mobilen - overalt,på gaten,på jobb,på kurs osv.og uansett hva man spør dem om eller sier til dem,er standardvaret : vent litt - det er,for meg,som liker å ha fokus på dem jeg snakker med og som knapt nok ser på mobilen når den ringer,svært irriterende.
Jeg har heller ikke konto,verken på facebook eller andre sosiale medier.Min internettbruk begrenser seg til overskriftene på nettavisene,nettbanken(som jeg mer eller mindre er blitt tvunget til å bruke de siste årene) og så liker jeg å spille quizspill så jeg har noen par faste som jeg spiller med,bla.en hyggelig danske som jeg har spilt med i flere år - og han gruser meg hver gang,det er faktisk snakk om parkering,men hva gjør vel det,jeg liker å spille med ham og jeg taper og vinner med samme sinn.
Jeg er ikke avhengig av mobil,som oftest tar jeg den ikke med meg når jeg går ut.For en stund siden sluttet mobilen min å virke,familien min maste om at jeg måtte kjøpe meg en ny en,ja,sa jeg,men det haster ikke.Etter flere måneder fikk jeg ny mobil i bursdagsgave fra familien og da hadde jeg vært uten i flere måneder - uten at det spilte noen rolle for meg.
Jeg har blogg da,og det liker jeg faktisk å holde på med og jeg har fått meg både venner og uvenner i de årene jeg har hatt bloggen,men det er bare hyggelig det,og jeg lar aldri blogging komme i veien for noe annet.
Jeg tror jeg kommer i kategorien : mer enn avslappet forhold til både internett,mobilbruk osv.og trives svært godt med det.
Ha en fin søndag :) Hilsen synskepeggy.

(it's a wondeful) rteworld

08.01.2017 kl.10:54

Takk for utfyllende svar SP. Joda, jeg har jo meninger om dette selv også og har sett det du beskriver. Jeg syns likevel det er nyttig med andres meninger om temaet i forhold til det jeg holder på med i forbindelse med studien min. Innen forskning og undersøkelser rundt Internett er det som oftest to leirer. Sagt på en enkel måte; de som er FOR og de som er MOT. Hvis du (eller andre) har interesse å lese mer om emnet så anbefaler jeg artikkelen "Netsurfers don't ride alone" av Barry Wellman and Milena Gulia (du kan søke den opp på google), hvor forfatterne tar opp "problemet" at vi ser på Internett som en egen isolert sfære "without taking into account how interaction on the Net fit with others aspects of people's lives" (artikkelen, side 3). Noen mener at Internett frakobler oss fra hverandre og at det vi kommuniserer med når vi er på nettet ikke er mennesker, men en teknologi (i slik tankegang blir mennesket til en cyborg). Se gjerne også boken "Silicon Snake Oil: Second Thoughts on the Information Highway" av Clifford Stoll (1995), som kommer med mange kritiske (og morsomme) advarsler om Internett.

Det er fremdeles - i 2016/17 - en tendens til å skille mellom det man kaller "real life" og "virtual life", og man setter et klart skille mellom disse "livene".

Rent historisk er det interessant med en sammenligning. Ny teknologi har alltid skapt skepsis blant folk. Når ny teknologi innføres i et samfunn er folk stort sett skeptisk og ofte også litt redd. Fagfolk kommer med "advarsler" hva denne nye teknologien kan føre til. Innføring av telegrafen i sin tid er ett eksempel. Folk ble redde for hva denne plutselig raske kommunikasjonen kunne føre til. Noen mente at byggingen av telegraflinjer mellom byer i USA på 1800-tallet ikke hadde noe for seg, i det mennesker i forskjellige byer ikke hadde noe behov for å meddele noe til hverandre. Det samme skjedde da bilen kom, skeptismen var stor og mange spådde en snarlig "død" for bilen (helt til Henry Ford begynte med sin "Fordisme" og masseproduserte bilen).

Litt rett har skeptikere, for "det dominerende mediet i ei kvar tid, preger heile kulturen" (Marshall McLuhan i Neil Postman, 2004, boken "Vi morer oss til døde"),og i dag er Internett en like integrert del av våre liv som telefonen og bilen. Få av oss i dag tenker på at telefonen og TV er relativt sterkt inngripende i våre liv. Det er en selvfølgelig ting at vi kan ringe noen og at vi kan se levende bilder. Få kan tenke seg et liv uten telefon og TV. Siden "eldre" har opplevd en tid hvor verken telefonen, TV eller bilen var en integrert del av samfunnet, så har man en alternativ kultur å sammenligne med.

I dag er netttilgang noe selvfølgelig og noe samfunnet er helt avhengig av. Ulike varslingssystem er basert på rask informasjonsflyt via nettet, de fleste tjenester bruker internett-teknologi. I dag kan det faktisk være livstruende hvis nettilgangen blir borte i mer enn et par dager. Det finnes veldig få såkalte analoge system i dagens samfunn.

Kunne ha skrevet mye om dette, men stopper her. Synes uansett at dette var et viktig tema å ta opp. Ha en fin søndag!

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.11:44

(it's a wondeful) rteworld:
Takk så mye for denne kommentaren :)

Jeg hører uten tvil til skeptikerne og skepsisen min bare økte i 2004 da facebook virkelig tok av.
Det er et tveegget sverd for meg,samtidig som jeg er skeptisk (til Internett generelt) så blir jeg tvunget til å bruke det - motsatt av sånn som det er i det virkelige liv da det jeg er skeptisk til har jeg også mulighet for å holde meg unna,eller i det minste ha en viss avstand til.
I internettverdenen er det ikke mulig å "velge",seinest i forrige uke dukket det opp et eksempel : jeg skulle avbestille en avtale,da jeg ringte for å avlyse fikk jeg en automatisk telefonsvarer på tråden som sa at jeg måtte logge meg inn på siden deres å registrere avbestillingen der.Noe jeg var tvunget til å gjøre.Er man syk og ikke kan møte på jobben må man registrere fraværet elektronisk.En absolutt forutsetning for å få lån i omtrent alle banker og andre kredittselskaper er at man har tilgang til nettbank,har man ikke det så kan man ikke engang søke.Det er utallige eksempler på at Internett har tatt styring på helt enkle hverdagslige ting som man helt grunnleggende liker å ha styring og kontroll på selv.
Jeg husker da Internett var i sin spede begynnelse og noe som kunne minne om et avansert peramydespill tok fullstendig styring på folk,det var en skremmende opplevelse,for å si det mildt,nitti % av min bekjentskapskrets (fjern og nær) brukte all sin tid,enten fremfor skjermen og kjøpte og solgte såkalte aksjer,eller de var pådrivere (i alle sosiale sammenhenger)for å forsøke å verve andre.Ingen kan fortelle meg at disse menneskene ikke var avhengige og antakelig fortsatt er det,men at forskjellen er at det underveis har blitt andre,mer "usynlige" måter å gjøre det på.
Jeg er helt enig i at mange er grunnleggende skeptisk til nye ting,jeg mener at en viss skepsis er sunt (i alle sammenhenger).Teknologien tar over mer og mer av våre liv og våre helt hverdagslige ting,det er vel ikke til å unngå en viss skepsis til noe som har sånn enorm påvirkning på alle og alles liv og som samtidig er det svakeste ledd og mer "upålitelig" og sårbar enn vi noengang vil få vite sannheten om.
Til slutt må jeg ta et godt eksempel,det er en gode at avisene blir mer og mer nettbassert med tanke på miljø og regnskog og papiravfall,men det hjelper lite å vise omsorg for naturen når langt verre enn naturkatastrofer lurer i kulissene.
Ha en fin søndag :) Hilsen synskepeggy.

Hrfff

08.01.2017 kl.12:58

Mobil bruker jeg i marka.

Ene og alene , sikkerhet.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.13:19

Hrfff:
Ja,det forstår jeg :)
Familien min maser om at jeg må ta mobil med meg på tur med hundene,særlig etter at det har blitt mørkt,for sikkerhets skyld sier de,men jeg tar den aldri med,turer med hundene er kvalitetstid for meg.
Hilsen synskepeggy.

08.01.2017 kl.16:08

Et opp til deg det . Om du vil ha hjelp eller ei om uhell er ute. Eller noe annet skjer.

Jeg selv kan ikke ha noe kvalitetstid med hunden min, om jeg er skadet eller død.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.16:35

Anonym:
Du må ikke alltid tro det verste om folk,situasjoner og ting du kan bli utsatt for.
Du må være optimistisk og tro at alt går bra,bekymringer om "hvis,om og men" er virkelig bortkastet energi.
Vær positiv,så skjer det mye positivt også.Til og med uheldige situasjoner får ofte et positivt utfall om du er positiv selv - og det til tross for at situasjonen,i utgangspunktet,såg dyster ut.
Prøv det så får du selv se......

Takk for at du besøker min ,"meningsløse" og "kjedelige" blogg forresten,det setter jeg pris på....
Hilsen synskepeggy.

Else Marit

08.01.2017 kl.17:25

Tankevekkende innlegg du har skrevet.

Jeg har et fornuftig forhold til internett og sosiale medier. Jeg har facebook. Og det kan gå flere dager mellom hver gang jeg sjekker den. Men jeg er nøye på at jeg aldri legger ut bilder av personer. Jeg har gjort det noen få ganger. Men da har jeg spurt om lov først. Mannen min jobber innen det millitæret. Og på facebook bruker jeg pikenavnet mitt sånn at de som kjenner meg fra gamle dager vet at det er meg.

Unger som er mye på nett blir fort passive og noen viser større agresjon både verbalt og fysisk. På skolen hvor jeg jobber har vi elever som sitter på nettet og spiller dataspill fra de kommer hjem og til de legger seg. Og jeg har sett at noen av disse manger sosiale antenner, de har dårlig språk og noen få er fysisk voldelige.

Til ungene mine har jeg vært streng hele tiden når det gjaldt bruk av data. For når de kom hjem fra skolen skulle de gjøre lekser. Og jeg sjekket om de hadde gjort leksene sine. Spillene vi kjøpte var innenfor aldersgruppen. Og de fikk ikke lov til å spille spill hvor det var en høyere aldersgrense. Alle foreldrene til vennene til ungene mine hadde felles regler på det. Og vi snakket sammen.

Ungene våre fikk ikke mobiler før de gikk i 7 klasse. Og de var de siste som fikk egne mobiler.

Vi var strenge på at ungene skulle ha fritidsaktiviteter som de holdt på med. Og alle tre har spilt i korpset. Jentene har drevet med svømming. Og eldstegutten med fotball.

I dag er de glad for at de hadde strenge regler når det gjaldt databruk. Da ungene gikk på barneskolen måtte de dele på en datamaskin. Og datamaskinen skulle deles likt. Det gikk fint;))

Jeg tror det er mange som aldri burde ha vært på nett. De har ikke godt av å være på internett. Bloggen din er et godt eksempel på at noen få har hatt tvangstanker å oppsøke bloggen din når du har skrevet et blogginnlegg.

Gudene vet hvorfor de gjør det. Men jeg velger å tro på forskerne. Det er ikke et bra tegn.

Verst er det for de som er ensomme og ikke har et sosialt liv utenfor datamaskinen. Jeg tror at de søker sosiale medier som trøst. For de føler at de kommer i kontakt med folk på den måten.

Forskningen du viser til gjorde meg skremt. For vi har sett tegnene i kommentarfeltet på bloggen din.

Ha en fin søndag;))

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.23:04

Else Marit:
Hei igjen :)

Jeg var også streng da min datter var yngre,vi hadde klare regler som jeg forventet blei fulg.Nå er hun nitten år og jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt lenger,men jeg ser allikevel at min bestemte holdning til data,mobil osv.har hatt sin virkning,hun er ikke helt hekta og hun klarer seg fint uten i perioder.

Hva som driver folk som holder på som de gjør bla.i mitt kommentarfelt er ikke godt å si,noe er grunnleggende feil et sted med sånne folk,det er min oppriktige mening og jeg tror heller ikke at adferden deres på nett er så andreledes enn adferden og holdningene de ellers har.Jeg tror ikke noen plutselig blir kverulanter og nettroll bak tastatur g skjerm,jeg tror det er et personlighetstrekk de har i seg fra før.
Ja,vi har massevis av eksempler på tvangshandlinger her i min blogg.Noen få folk klarer bare ikke å kontrollere sine egne impulser og tvangshandlinger - og det,mange ganger,etter at de har sverget på at de aldri mer skal vise seg her i mitt kommentarfelt.
Vi kan vel være glad,tross alt,for at vi ikke skjønner oss på sånne folk,jeg tror det er et sunnhetstegn :)
Hilsen synskepeggy.

Hrfff

08.01.2017 kl.17:32

Jeg går turer der jeg møter lite og ingen andre. Faller jeg og skader meg. Hvem skal da komme meg til unnsetning? Derfor er det min beste trygghet mobilen. Jeg har aldri sagt at noe menneske skader meg. Det er dine ord.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.18:24

Hrfff:
Jeg har da ikke sagt at "mennesker" skade deg,jeg snakker om ulike uheldige situasjoner man kan komme opp i - som fks.å falle å slå seg.
Ikke legg ord i munnen på meg !
Hilsen synskepeggy.

08.01.2017 kl.18:58

Sitat deg: Du må ikke alltid tro det verste om folk,situasjoner og ting du kan bli utsatt for.

Du må være optimistisk og tro at alt går bra,bekymringer om "hvis,om og men" er virkelig bortkastet energi.

Du sier jo det.

Bokstavelig.

Jeg bruker mobil på tur for sikkerhet. Det har ingenting med andre mennesker å gjøre. Det er en sikkerhet for meg selv.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.19:01

Anonym:
Da mener jeg folk generelt (også her på blogg.no).
Såpass forsto du vel selv ut i fra hva jeg skreiv,men jeg mistenker at du ikke klarte å motstå (tvangen) til å komme innom å forsøke å "markere" deg litt igjen :)
Jeg forstår at det kan være vanskelig å styre seg :)
Hilsen synskepeggy.

Kari

08.01.2017 kl.19:17

Det var lett og forstå hva du mente med det du har skrevet og innlegget ditt passer bra i dagens samfunn når sosiale medier er blitt en del av hverdagen vår.

Jeg tror du mistenker rett..... En annen blogger avslørte Hrff - anonym på sitt kommentarfelt :-)

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.19:28

Kari:
Hun kunne latt det bli med de to første kommentarene (Hrff),de var saklige,høflige og greie og hun blei svart med det samme tilbake.
- Men,neida,hun klarte ikke styre tvangen til å fortsette.
Hilsen synskepeggy.

Kari

08.01.2017 kl.19:32

:-) synske peggy :-)

08.01.2017 kl.19:43

Snakket vi ikke om turer ute i naturen nå?

Jo vi gjorde im og ha med mobil som sikkerhet. Jeg sa jeg bruker den dom sikkerhet for at jeg går på steder det ikke ferdes så mMfe andre mennesker. Skader jeg meg så mener du jeg er alt for overbeskyttende ovenfor meg selv. Ja men det et je veldig glad for jeg et. For jeg tar vare på meh selv. Og du bryr deg ikke. Vi er ulike der. Og hva så?

Fatter ikke problemet .

Jeg er her ikne enig med deg. Og går dermed beskyldninger ser jev om og vær kranglete. Mwrkelug dette

Så lenge jeg og Kari Marita nevnez eller er Dumme nok og kommentere på din blogg. Så komnet hærem din for og støtte deg. Og dere legger opp til provokasjon.

Hvorfor har dere så stort problem med e av oss?

Hadde vært fi t med et ekte ærlig svar.

Jeg orker ikke å prøve og stole på noem som spytter etter meg. Om du forstpr hva jeg mener.

Jeg har fått nok av dem hånongen dere kommet med.

DU ig dine bloggvenner respektere kun dere selv. Så fort noen ikke er enig med dere så statyer helvete på jord. DA kaller dere folk mez øknavm. Hvor mange ganger har vi sett det.

Jeg klarer ikke respektere mennesket som oppfører seg slik mot meg.

Jeg har 0 respekt for deg og dine bloggvenner

MVH

Inger J.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.19:55

Anonym:
Er jeg slem mot deg ?
Kom med et konkret eksempel på at jeg har vært slem mot deg eller "spyttet etter deg",jeg tror nok det skal bli vanskelig for deg å finne,samme hvor ille du har oppført deg,har jeg alltid oppført meg greit mot deg.
Mener du nå at jeg er slem mot deg når jeg forsvarer mine bloggvenner når du angriper både dem og meg med uhørte,løgnaktige og ufine beskyldninger ? Er så tilfelle så vil jeg for alltid være slem mot deg og da regner jeg med at du holder deg unna meg som er så slem.
Du har forsøkt å provosere her i dagevis nå og så er du så frekk at du beskylder meg og mine bloggvenner for å provosere deg.Du blir jo provosert av at vi ER her på blogg.no ! Mener du at vi skal slutte å blogge sånn at DU slipper å a deg provosere.
- Og,som sagt tidligere,din "gode" venninne er totalt ikke-eksisterende for meg og jeg håper jeg slipper å se vedkommende her igjen - noen gang,null kontakt med den bloggeren er ikke noe tap for meg og det er for så vidt ikke noe tap for meg å ha null kontakt med deg også.
Var jeg slem nå ?????
Hilsen synskepeggy.

08.01.2017 kl.19:46

Beklager skrivefeila. Prøver å rette på mobil. Men den vil ikke rettes.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.19:57

Anonym:
Kanskje du er så ivrig at fingrene går fortere enn øynene......
Det er lett å la seg rive med når man er provosert,vet du....
Ha en fortsatt fin kveld :) Hilsen synskepeggy.

Inger

08.01.2017 kl.20:07

Du har gang på fang sagt deg enig ned dine bliggvenner som gar vært meget ufin i munnen.

For all del. Det er helt greit.

Vi er ulike. mennesker med ulike verdier.

Provoserer ikke. D

Sier meningen min. Noe du og dine bliggvenner ikke tåler. Så da fikk jeg bekreftet det at du og dine bliggvenner ikke takler /tåler meg.

Og jeg sksl gkøre spm di siet srikk vekk fra din blogg for godt.

Jeg misdliker mobbing og hetsing dom man opplever fra dine bøiggvenner

Som du sier deg enig i.

Lykke til .Kan ikke påstå du et så veldig sympatisk. Der er ikke dine bloggvenner heller.

Jeg fikk rett denne gangen også. Magefølelsen fikk rett.

Hehe.

Lykke til.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.20:18

Inger:
Dette her kan du da ikke mene !! Seriøst !
Det er jo DU som angriper oss !
Jeg er enig i at du alt for ofte har en ufyselig,ufin og kranglete tone og holdning mot andresortering kommenterer i min blogg,det må jeg også få gi uttrykk for uten å bli beskyldt for å være både det ene og det andre,bare se på dine egne kommentarer som du har skrevet i min blogg,nå og tidligere,de fleste av dem er gjennomsyret av ufin oppførsel,økenavn mot bloggvenner og er i det hele tatt ganske så utrivelige.
Jeg skjønner at litt av hvert kan gå i surr av og til for temaet i innlegget er IKKE turer i skog og mark og natur,men om bruk,overforbruk,tvangshandlinger og hjerneskade som følge av for mye internettmisbruk.
Det overrasker ikke meg at temaet har gått deg hus forbi,det er jo tydelig at det IKKE er temaet i innlegget du er er for å diskutere.
Hilsen synskepeggy.

Inger

08.01.2017 kl.20:08

Du har gang på fang sagt deg enig ned dine bliggvenner som gar vært meget ufin i munnen.

For all del. Det er helt greit.

Vi er ulike. mennesker med ulike verdier.

Provoserer ikke. D

Sier meningen min. Noe du og dine bliggvenner ikke tåler. Så da fikk jeg bekreftet det at du og dine bliggvenner ikke takler /tåler meg.

Og jeg sksl gkøre spm di siet srikk vekk fra din blogg for godt.

Jeg missliker mobbing og hetsing som man opplever fra dine bloggvenner og deg.

Som du sier deg enig i.

Lykke til .Kan ikke påstå du et så veldig sympatisk. Der er ikke dine bloggvenner heller.

Jeg fikk rett denne gangen også. Magefølelsen fikk rett.

Hehe.

Lykke til.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.20:19

Inger:
Så når vi andre sier det vi mener så er det provosering det da ??????
Hilsen synskepeggy.

08.01.2017 kl.21:20

Forskjell på og si meningen sin. Og kalle andre med øknavn for at de ikke er enig med noen.

Nå ville du ha meg vekk fra deg og dine blogg og bloggvenner.

Ber deg slutte å stille spørsmål. Du får ikke svar.

Livet mitt som klarsynt.

08.01.2017 kl.21:23

Anonym:
Du blir svar skyldig,helt som forventet !!!!
Jeg vil ikke ha deg vekk fra bloggen min,du er velkommen her så lenge du kan oppføre deg skikkelig !!!!
Det gjelder IKKE din "gode" bloggvenninne,hun er IKKE velkommen hit mer - for hennes eget beste !
Hilsen synskepeggy.

Else Marit

08.01.2017 kl.22:55

Inger J (Anonym, Hrfff): Alvorlig talt. Nå får du ta å skjerpe deg.

Oppførselen din på SP sin blogg viser svart på hvitt de siste dagene hvilket nettroll du er. Kom ikke her å legge skylden på SP og vi som er bloggvennene henens. Det var du som begynte. Du misforstod SP. Og derfor flyr du i taket fordi du ikke kan lese det hun har skrevet.

Min respekt for deg er lik 0.

Og du mener at SP og SP sine bloggvenner ikke skal forsvare vår felles bloggvenninne når du kommer med løgn og hatefulle uttalelser om henne. Det er SP sin blogg. Og vil hun forsvare bloggvenninnen sin så gjør hun det uten å spørre om lov fra deg. Det skal du vite at jeg også gjør. Jeg blir forbanna når noen kommer med hatefulle løgner uten at de kjenner dem. For jeg kjenner SP sin bloggvenninne best av alle siden vi vokste opp i samme nabolag da vi var unger.

Jeg tror at du er sykelig sjalu fordi vi er mange som har et godt bloggvennskap på tvers av bloggplattformer. Og du tåler ikke å se at vi har våre egne oppfatninger av din lavmålte oppførsel på bloggen til SP. Du beskylder oss for å være hjernevasket av av hverandre. Og at vi slikker hverandre opp etter ryggen. Det er blank løgn fra din side. For det stemmer ikke.

Til orientering vil jeg si at den facebookgruppa du har referert mange ganger til foregår det null baksnakking av andre bloggere. Og alle bloggerne som er med i facebookgruppa deler blogginnleggene sine. Hver uke trekker vi som er moderatorer ut en ukens blogginnlegg. Det var en periode i begynnelsen da facebookgruppa var ny at det ble mye negativ omtale der. Men gruppemedlemmene drøftet dette. Og vi ble enige om at sånn ville vi ikke ha det.

Jeg synes du oppfører deg frekt og uhøffelilg på bloggen til SP. Og du viser mangelfull respekt av for bloggen hennes.

At du som 53 år ikke vet hva forskjellen mellom løgn og sannhet, fantasi og virkelighet og ikke er i nærheten av å ha selverkjennelse forteller mye om hva slags menneske du er.

Om du skriver på en fin måte på SP sin blogg er du velkommen som alle andre. Men forvent ikke at SP og vi som er bloggvenner med SP og T sitter og ser på at du skriver hatefulle løgner om SP eller T på kommentarfeltet til SP.

Hvis du vil bli respektert så begynn å oppføre deg deretter.

Wenche - Glade Fotografer

10.01.2017 kl.13:41

Som diabetiker har jeg alltid mobilen med meg. Det er fordi den er en trygghet når jeg er ute. Skulle det skje noe, er det lett å kontakte pårørende. De får også gps-posisjonen min.

Hadde jeg ikke hatt denne sykdommen, tror jeg at mobilen hadde blitt liggende hjemme. Jeg går ikke i fjell og mark og da er det lite fare for at jeg skader meg også :)

Wenche - Glade Fotografer

10.01.2017 kl.13:43

Else Marit:

Bra sagt <3

Skriv en ny kommentar

Livet mitt som klarsynt.

Livet mitt som klarsynt.

57, Bergen

Jeg er klarsynt og har vært klarsynt hele livet.Jeg har en stor lidenskap for det åndelige og lever hver dag i takt med min egen åndelighet og i mitt eget tempo.Jeg er svært kritisk til det kommersielle alternative miljøet og mener at det alternative miljøet i alt for stor grad bidrar til at man får oppfatning av at åndelighet,klarsyn,healing og alt annet innen det åndelige er uoppnåelig for alle andre enn dem selv - det er det ikke,det er tilgjengelig for alle og det er helt gratis.Jeg håper at denne bloggen og mine erfaringer kan bidra til å lette litt på det mystiske sløret og at flere finner sin egen åndelighet og tar det store steget mot å våge å leve i den på sine egne betingelser og bare dem.Ett av mine mange motto i livet er det faktum at en person kan gjøre mye,en stor forskjell,hele forskjellen faktisk i en gitt situasjon og alle slike situasjoner må ønskes velkommen som det de er - gaver.Historien som fremdeles følger meg hver dag er historien om jenta,presten og sjøstjernen.Den enkle filosofien er så lett å følge og så sann. Ellers er jeg svært samfunnsengasjert,er interessert i det aller meste som skjer i verden og har en bestemt mening om mangt og mye. Hilsen synskepeggy.

Kategorier

Arkiv

hits